Jihočeská metropole se tak zařadí po bok dalších měst, která si pořizují pro městskou dopravu elektrobusy. Mezi ně patří Praha, Hradec Králové, Třinec, severočeská Bílina, kde v budoucnu plánují zajištění městské dopravy pouze elektrobusy, a další. Do začátku příštího roku by si česká, moravská a slezská města měla pořídit 65 elektrobusů. Mocným stimulem jsou dotace, které nákup těchto ekologických vozů podporují. Je jasné, že elektrobusy jsou šetrné k životnímu prostředí, téměř nehlučné a tisíc elektrobusů dokáže uspořit na 80 tisíc litrů nafty denně.
Elektrobusy s označením Škoda 29 BB, které budou jezdit po Českých Budějovicích, využívají cyklické dobíjení pomocí pantografu přímo z trolejí na konečných zastávkách, což jim umožňuje prakticky neomezený dojezd. Jedná se o nízkopodlažní midibusy dlouhé devět metrů a s celkovou kapacitou 45 osob, z toho 21 sedících.
Busy jsou vybaveny celovozovou klimatizací, která zajišťuje jak chlazení, tak i topení. Pro
informování cestujících slouží moderní palubní informační systém, zahrnující barevné LED panely. „Tato moderní a zcela bezemisní vozidla umožní zásadní zlepšení dopravní obslužnosti důležitých částí Českých Budějovic, ale také významně snižují emisní zatížení centra města,“ řekl ředitel Dopravního podniku Slavoj Dolejš. Dopravní podnik zaplatí za celkem 11 vozů 142,5 miliónů korun, přičemž 85 % ceny je hrazeno z fondů Evropské unie.
Elektrobusy budou nasazovány na třech nových linkách 21, 22 a 23, které budou obsluhovat Náměstí Přemysla Otakara II. v centru města. Linka 21 povede do Havlíčkovy kolonie a bude jezdit v pracovní dny v intervalu 20 minut, večer, o sobotách, nedělích a svátcích pak po 40 minutách. Stejné intervaly bude mít i linka 22 směřující k nemocnici. Linka 23 pak bude obsluhovat záchytné parkoviště P+R v Jírovcově ulici. Bude jezdit v intervalech 10 minut v pracovní dny a 20 minut večer, v sobotu, neděli a ve svátek. Na lince 23 bude možné cestovat zdarma, na zbývajících dvou pak bude platit běžný tarif místní MHD.
Většina českobudějovických obyvatel je midibusům v centru nakloněna. Alespoň to vyplývá z nedávné ankety MF DNES v Krajinské ulici a na náměstí. Ta oslovila přes šedesát lidí s otázkou: Souhlasíte se zavedením nové linky a její trasou? Jednašedesát procent dotázaných reagovalo kladně, 38 procent bylo proti. Jen dva lidé řekli, že je jim to jedno.