V obou případech zdůrazňuji, že je právem vlastníků rozhodovat o výrobním programu konkrétní firmy. Takže jestli by ti ruští rozhodli o převodu výroby letadel L 410 na území Ruské federace, je to jejich nezadatelné právo, i když se nám to nemusí líbit. A stejně je v kompetencích akcionářů Volkswagenu určit výrobní program pro mladoboleslavskou Škodu. Jenom této společnosti vděčíme za zachování výroby aut pod značkou s okřídleným šípem. Ona totiž přinesla potřebný kapitál, který umožnil vývoj nových typů aut a rozvoj výroby.
V posledním roce socialismu bylo v České republice vyrobeno podle webu automix.denik.cz v roce 1989 183 tisíc osobních aut. V roce 2018 jen pod značkou Škoda poslali dělníci na svět 886 tisíc osobních aut. Obavám se, že kdyby tato naše největší automobilka byla zprivatizována českou cestou nebo zůstala státní firmou, tak by jí chyběl potřebný kapitál na nutnou modernizaci výroby a čekal by ji nevyhnutelný krach.
Ptal jsem se některých českých manažerů společnosti Bosch, který má také německého vlastníka, a u nás v Českých Budějovicích zaměstnává na čtyři tisíce lidí včetně odborníků ve výzkumném a vývojovém centru a nejedná se tedy o pouhou montovnu, jestli se k ním Němci z vedení chovají povýšeně a arogantně. Odpověděli shodně a jasně, že ne. Naopak berou je jako rovnocenné partnery a firemní kultura v této společnosti by mohla být vzorem pro mnohé české podnikatele. Je faktem, že Bosch je nejlepším zaměstnavatelem v Jihočeském kraji.
Kdysi jsem četl v Reflexu rozhovor s jedním z vrcholových manažérů Volkswagenu a ten si pochvaloval lidi ze Škodovky, kteří podle něj na rozdíl od Španělů ze Seatu mají vůli a snahu řešit problémy.
Obávám se, že mnozí ti, co by chtěli diktovat jedné z největších světových automobilek, co má nebo nemá dělat, v životě neřídili ani malý dvoreček, moc toho neumí, ale jinak se cítí jako ředitelé zeměkoule. Mohu je ujistit, že jejich názory nikdo z Volkswagenu nebude brát vážně. Není to v žádném případě jejich fabrika a nějaké socialistické představy o společném vlastnictví jsou mimo.
Na závěr nabízím porovnání pracovních nabídek na srovnatelné pozici THP českobudějovického Bosche a Letu Kunovice. Vyhodnocení nechám na laskavém čtenáři.
http://www.let.cz/jobs/SAMOSTATNÝ%20MATERIÁLOVÝ%20SPECIALISTA.pdf