Historický exkurs nikdy neuškodí. Šéfkonstruktér Antonín Honzík je tvůrcem proslulé tramvaje T3, která od počátku šedesátých let dosud brázdí ulice českých a moravských měst. Měl však vyšší ambice, a chtěl být původcem i souprav pražského metra. To se mu zpočátku dařilo a dokonce bylo vyrobeno několik vozů s názvem R1.
Začátkem osmdesátých let jsem jako student dojížděl vlakem z Brna do Břeclavi a ve stanici Brno-Horní Heršpice jsme denně míjeli jakési zajímavé červenobílé vozy na odstavné koleji. Jeden ze spolužáků k tomu řekl, „to jsou naše soupravy, které měly jezdit v pražském metru, ale Sovětský svaz nám je zakázal vyrábět.“ Později jsem se dozvěděl, že měly být vystaveny v brněnském Technickém muzeu, k tomu však bohužel nikdy nedošlo.
Přitom dvě dvouvozové soupravy R1 vyrobené v letech 1970 - 71 v ČKD Praha měly dobře našlápnuto, vyhrály výběrové řízení pro provoz v pražské pozemce, v němž porazily velmi těžké soupeře, švédské konsorcium, rakouskou firmu SGP a především sovětský Mytiščinský strojírenský závod.
Jenomže tlak sovětského komunistického vedení z Moskvy na československé soudruhy v Praze, aby v podzemí v metropoli nad Vltavou jezdily sovětské soupravy Ečs, byl enormní. Ti mu nakonec podlehly a tak v červnu 1971 bylo rozhodnuto, že v Praze na první trase metra C mezi Sokolovskou (nyní Florenc) a Kačerovem budou jezdit vlaky ze SSSR.
Přitom naše R1 byly modernější a lehčí. Zastaralé Ečs vycházely konstrukčně z vozů newyorského metra někdy z třicátých let minulého století, byly energeticky náročné, drahé na provoz a také se kvůli ním musel za velké peníze speciálním ocelovým roštem zpevňovat tubus Nuselského mostu, protože jinak by se pod jejich vahou zřítil.
Jednalo se v tomto případě o politické, nikoliv odborné rozhodnutí. V té době ovšem bylo běžné, že sovětští soudruzi ostatním socialistickým zemím rozkazovali, co smí nebo nesmí vyrábět. Vozy pro pražské metro nebyly jediným případem, kdy jsme doplatili na nátlak z Kremlu. Komunisté běžně preferovali ideologická hlediska nad odbornými, a proto nemají morální právo v tomto ohledu nikomu co vyčítat.
https://echo24.cz/a/wiwQg/jak-husak-pohrbil-ceske-metro-a-zpusobil-velkou-zivotni-tragedii