V Českých Budějovicích se občas stane, že autobus či trolejbus zdejšího dopravního podniku vynechá. Plánovaný počet řidičů městského dopravce činí v jihočeské metropoli 233, momentálně jich chybí kolem dvaceti. Stává se proto, že když některý z šoférů náhle onemocní nebo z jiného důvodu nepřijde do práce, tak se nepodaří pokrýt všechny spoje. Dispečeři se však v takových případech snaží omezit provoz hlavně na linkách, kde to cestující nejméně pocítí.
„Řidičů MHD je obecně nedostatek. My se tento problém snažíme řešit zatraktivněním této profese. Ti, co u nás nastoupí na místa řidičů autobusů a trolejbusů od nás dostanou náborový příspěvek až 60 tisíc korun. Zvýšili jsme také platy a nabízíme velké množství benefitů, třeba příspěvek na penzijní připojištění ve výši 1100 korun měsíčně,“ uvedl ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš.
Pravdou je, že problém s nedostatkem řidiči není na jihu Čech tak velký, jako třeba v Pardubicích nebo Jihlavě, kde před časem museli sáhnout k většímu omezení městské dopravy.
Jak tento problém řešit? Tak samozřejmě hlavně zvýšením mezd a to už se také děje. Prakticky ve všech větších městech České republiky už přesahují měsíční platy řidičů někde i výrazně třicet tisíc korun. Mzdy ovšem nejde zvyšovat donekonečna a náklady dopravních podniků ukrajují už tak dost velké sumy z příslušných městských rozpočtů. Dále se nabízejí velkorysé náborové příspěvky, různé benefity, jako třeba volné jízdenky na MHD, příspěvky na dovolenou, zaplacení nákladů na řidičské průkazy skupiny D atd.
Lidé z vedení dopravních podniků se také shodují v tom, že by pomohlo snížení věkové hranice pro řízení autobusů z 21 na 19 let. Další možností je pak zaměstnávání cizinců. Například v Brně před časem přijali na posty řidičů městské dopravy větší množství Ukrajinců a nebyli s tím problémy. „Je to jedno z řešení, kdyby se zahraničním zájemcům urychlilo vydání pracovních povolení,“ připustil ředitel Dolejš.
Vypořádat se s tímto problémem není jednoduchou záležitostí. Další peníze do rozpočtů městských dopravců by se třeba daly získat zvýšením jízdného. K tomu už také bohužel dochází a docházet bude, jenomže to nemůže narůst do takové výšky, aby se MHD stala pro cestující neatraktivní. Dále se dají rušit či omezovat méně využívané linky. Ani nábor řidičů v zemích nám civilizačně blízkých bychom neměli zavrhovat. ČSSD je sice proti navyšování počtu zahraničních pracovníků, ale moc jiných možností není. A jak je patrné, pouhé zvyšování platů problémy s řidiči nevyřeší.