Je mně líto, že při této tragédii zahynulo dvacet lidí a dalších 161 bylo zraněno, z toho desítky velmi vážně. To je hrozné, a já soucítím s rodinami zemřelých. Je ovšem pokrytecké od některých jedinců, kteří nyní volají po úctě k obětem, že ji sami neprojevovali například v případě českých vojáků zavražděných v Afghánistánu.
Této události by prý také nemělo být zneužíváno k útokům na Rusko, protože k podobným nehodám dochází i jinde ve světě. To je fakt, ovšem pokud nemá docházet k takovým tragédiím, je potřeba znát pravdu. Pokud se totiž pravda zamlčí, tak se taková neštěstí budou opakovat. A pravda o moskevském metru je taková, že na jeho linkách jezdí též čtyřicet až padesát let staré soupravy Ečs, kterými jsem sám v roce 2009 v moskevském podzemí cestoval, používá se tam archaické zabezpečovací zařízení ARS a opravny vozů zdejší podzemní dráhy jsou na úrovni padesátých let. Ano moskevské metro až na některé moderní úseky nemá moderní technologii.
Je ale pravdou, že k dnešnímu neštěstí došlo na novějším úseku, který je v provozu deset let. Prý selhalo zabezpečovací zařízení, které kvůli náhlému poklesu přívodu elektrického proudu prudce zastavilo soupravu, a ta vykolejila. Jak ovšem správně podotkl jeden z diskutujících pod článkem iDNES, takové selhání zabezpečovacího zařízení není normální, zřejmě se jedná o nějakou systémovou chybu a v takovém případě měla být vyloučena celá trasa z provozu na delší dobu než dva dny a jeho technologie pořádně prověřena. Jenomže to by doprava v Moskvě zkolabovala, a jak říkají sami Rusové „nas mnogo“, takže na nějakém tom člověku nezáleží.
Možným viníkem této tragédie může být i zanedbaná údržba. To připouští také mnoho kritiků z Ruska. Podle nich se postaví nový úsek metra, ale dál se neopravuje. To by mohla být dost pravděpodobná příčina dnešní nehody, protože i svědkové potvrdili, že vagóny těsně před nehodou nějak divně vibrovaly na kolejích.
Rusové jsou obecně známí tím, že při různých velkých příležitostech (například olympiáda v Soči) oslní okolí na první pohled úžasnými novotami. Jenomže pravdou bývá fakt, že po skončení takovýchto nabubřelých akcí se dříve skvělá zařízení, rychle mění v ruiny.
Bývalý ruský ministr pro mimořádné situace Sergej Šojgu také kdysi vysvětlil proč je v Rusku je tolik leteckých neštěstí. „Letadla padají, protože v leteckých společnostech je bordel,“ řekl doslova. A tato pravdivá slova nevystihují jen stav zdejšího letectví, ale i mnoho jiných oblastí života v Rusku včetně podzemních drah v ruských městech.
http://zpravy.idnes.cz/moskevske-metro-vykolejilo-nehoda-ruskeho-metra-fbg-/zahranicni.aspx?c=A140715_092607_zahranicni_bse#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6