Splavnit řeku za miliardu korun, aby po ni mohly plout parníčky s výletníky, je ekonomickým zločinem. A mrzí mě, že se to týká Vltavy v úseku České Budějovice –Hluboká nad Vltavou, kde se s nákladní dopravou nepočítá a navíc okolí řeky není v těchto místech příliš turisticky atraktivní.
Když už tak by bylo užitečné opravit některá místa na Labi v okolí Děčína, kde by to mohlo pomoci již fungující nákladní dopravě. Ale tam to nevyšlo, tak se utratily peníze z dotací Evropské unie jinde. Jak správně podotkl europoslanec Tomáš Zdechovský ve vysílání Českého rozhlasu, ve vlastní soukromé firmě by si jako majitel nedovolil utratit peníze, které by mu zbyly, za nové počítače, jelikož ty staré fungují ještě dobře.
České republice chybí dostavět důležité dálnice a rychlostní silnice. To se týká třeba úseků D 3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi, dokončení D 1 na Moravě, a druhé klíčové spojnice mezi Čechami a Moravou, tedy R 35 mezi Pardubicemi a Mohelnicí. Dále je potřeba dokončit železniční koridory.
To nám dá ještě moc práce. Protože dopravní stavby od projektu po dokončení trvají léta, a je proto nesmyslem tříštit síly ještě na stavby ve vodní dopravě, které jsou navíc ekonomicky nevýhodné. A to se týká i průplavu Dunaj-Odra-Labe, pro který neexistuje žádná solidní expertíza, jak by se vyplatil. Němci před časem postavili srovnatelné vodní dílo, průplav Dunaj-Mohan-Rýn, a nyní už mezi nimi převažují hlasy, že kdyby mohli vrátit čas, tak by do toho nešli.
Pro nás z toho vyplývá jedno, vodní stavby až na ekonomicky podložené výjimky (např. jezy na Labi), ne! Onen gigantický průplav, který propaguje prezident Miloš Zeman, také v současnosti ne! Prioritu musí mít dálnice, rychlostní silnice a modernizace železnic.
https://www.youtube.com/watch?v=fO6GZ44OPBw&feature=youtu.be