Bylo by chybou přehlížet vážné potíže současného Ruska. HDP se snížil ve druhém čtvrtletí o 4,6%, prodej aut letos klesl o třetinu a tato země je nucena kvůli ekonomické krizi omezit investice do společných projektů s Čínou, takže to vypadá tak, že ropa a plyn se do této asijské země z Putinova carství jen tak nedostanou. Výrazně také klesá počet ruských turistů cestujících do zahraničí a ČSA jsou nuceny rušit linky z Prahy do ruských měst.
Hlavním viníkem ovšem nejsou sankce uvalené na Rusko USA a EU kvůli ruské okupaci Krymu a agresi na Ukrajině. Tuto největší zemi na světě ničí klesající ceny ropy, což dokazuje, že „car je nahý“. Rusko prakticky není schopné s výjimkou kosmického a zbrojního průmyslu vyrábět vlastní konkurenceschopné zboží, markantní je to třeba u aut a dopravních letadel, a je závislé na vývozu surovin, které z více než padesáti procent plní jeho státní kasu. A jakmile jejich ceny padají, Rusko jde evidentně dolů. To je fakt, se kterým nejde nic dělat, a potvrzuje jeho zaostalost. Rusofilové mohou křičet, mohou se vztekat, ale to je tak jediné, co mohou dělat.
Cením si toho, že existují Rusové, kteří vidí problémy sami u sebe a nesvádějí všechno na „zlý Západ“. Hlavními příčinami jsou obrovská korupce, (proti níž je situace v této oblasti v Česku báječná), která v Rusku dusí především státní sektor, a dále je to podle zástupce ruské firmy Berindy Antona Baltseviche fakt, že mnoho podniků je v jeho vlasti řízeno podle starých sovětských principů. Což musí být katastrofa, dodávám já. Baltsevich o tom otevřeně mluvil v rozhovoru ve středeční MF DNES. Dále mimo jiné uvedl, že hlavní příčinou ruských problémů není ukrajinsko-ruský konflikt, protože ekonomika začala klesat už před ním. Přiznal také, že Rusko se neobejde bez vyspělé západní technologie.
Dalším velkou ranou pro Rusko je také klesající rubl, který Rusům omezuje cestování a nakupování. Rusové proto výrazně méně vyjíždějí do ciziny a nákupy odkládají na pozdější dobu. To se samozřejmě týká i nás, nicméně celkově k nám turistů ze zahraničí přijíždí více a úbytek Putinových krajanů nahrazují Američané a Asiaté, z čehož mají podnikatelé v cestovním ruchu radost.
Třetinové snížení prodeje aut se v Rusku samozřejmě nevyhnulo ani mladoboleslavské škodovce, nicméně její mluvčí potvrdil, že pokles v Rusku se celkem daří nahrazovat zvýšeným odbytem v západní Evropě.
Orientace na Rusko není v současné době ideální, neříkám, že to tak musí být i v budoucnu, ale nyní tato země obchodně zajímavá není, což dosvědčují i mnozí čeští podnikatelé, kterým ruské společnosti dluží miliardy korun. Fakta zkrátka vyvrací názory omezených rusofilů.