Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JK

J66a43n 89K25r54u79p70k78a

30. 10. 2020 19:34

První republika měla své molochy, na druhou stranu nikoho neničila ani nepronásledovala. Protože země byla mladá, zjevil se náhle oslavný prezentismus Masaryka, Beneše, politiků z okruhu tzv. Mafie a legií. S tím souvisí praktická nemožnost dosáhnout na úřednická a armádní místa pro mnohé, kteří neodpovídali danému ideovému rámci. Zkrátka, musel se vyhledat ideový základ stůj co stůj, což je pro legitimitu každého režimu zásadní. Ale R-U mělo být, při retropektivě hrůzostrašných událostí 20. století, zachováno.

0 0
možnosti
MB

M29i91l49a33n 95B89í42l54e12k

29. 10. 2020 16:32

Knihu jsem nečetl, ale z recenze originálního vydání v Dějinách a současnosti (což není žádný historický bulvár) se daly poznat přinejmenším rozpaky. Mj. je v ní uvedeno: "Přes dílčí zhodnocení archivního materiálu kniha staví především na sekundární literatuře. Je tedy záhada, proč si Heimannová při bádání v českých archivech nevyžádala zasvěcenou radu, co číst..Je zarážející, co všechno v jinak extenzivním seznamu literatury chybí nebo se neodrazilo v poznámkovém aparátu – namátkou lze zmínit klíčové práce Kárníkovy, Klimkovy, Rychlíkovy, Liptákovy, Kuklíkovy a Gebhartovy, Kaplanovy, Křenovy, Brandesovy, Seibtovy, Igora Lukeše, Jana Tesaře, Miroslava Pekníka..."

http://dejinyasoucasnost.cz/archiv/2010/2/o-nesnasenlivosti-cechu-a-statu-ktery-selhal/

Je tedy kniha novátorská tím, že přináší dosud nepublikovaná fakta, nebo budí pozornost spíše hromaděním negativních jevů, které však v naší historiografii nejsou neznámé (ale jsou rozpracovány ne tak prvoplánově, třeba v komplexnějších rozborech s hlubším ponorem do celého středoevropského kontextu atd.)?

2 0
možnosti
JZ

J79a95n 40Z95i20e70g73l38e77r

29. 10. 2020 12:15

Rakouská část habsburské monarchie byla v některých ohledech demokratičtější než první Československá republika. tak si obecní zastupitelstva za Rakouska mohla sama svobodně vybrat jednací jazyk. Také obecní zastupitelstva si mohla za Rakouska svobodně určovat pomístní názvy, jako Husova alej, Žižkovy sady apod. Za první republiky byl nutný souhlas ministerstva vnitra.

3 0
možnosti
JM

Tady souhlasím. Dokonce bych řekl, že v mnoha ohledech předčila Předlitavská část monarchie tzv. tradiční dmeokracie. Británii a Francii před rokem 1914 nepovažuji za výkvět demokracie. Takové brlohy pro chudinu jako v Londýně v Praze či Vídni nebyly. Stát, který má těžký sociální problém, je demokratický jen s.r.o. Problém byl v uherské části monarchie. Výhody využívali. Když měli pomoci, tak bojkotovali. Rozpad R-U započal 12.10. 1918, kdy Uhersko stáhlo svá vojska ze všech front na svou obranu. A vlastně mnohem dříve, když znemožnili veškeré reformy. Hlavně že kecali do takových věcí, jako stavba bitevních lodí, když neuměli nic. Kromě uzenin, guláše atd.

1 0
možnosti
JZ

J47a47n 25Z17i37e34g67l15e98r

29. 10. 2020 10:55

Také je třeba si popravdě přiznat, že více Čechů padlo v řadách rakousko-uherské armády než jich vstoupilo do legií.

0 0
možnosti
JM

Ano, určitě. Původně chtěl bourat monarchii jen málokdo.

2 0
možnosti
JZ

J26a86n 76Z27i40e50g51l23e28r

29. 10. 2020 10:54

Když už jsme u Československa, souhlasím, že Masaryk byl osobností, ale jeho nástupce Beneš byl bohužel slaboch.

3 2
možnosti
JM

Také byl ovšem prezident v nesmírně složité době. Můžeme jen spekulovat, jak by si vedli jiní. Hitler si namazal na chleba Chamberlaina, Stalin Roosevelta.

2 1
možnosti
JZ

J13a67n 39Z98i22e28g66l83e10r

29. 10. 2020 10:15

Československo bylo omylem historie. A také proto se rozpadlo, hlavním viníkem jeho konce byl český šovinismus, který nerespektoval ostatní národy.

1 3
možnosti
PM

P22e28t10r 82M74u57n60z70a96r

29. 10. 2020 10:45

V tom případě jsou omylem i všechny ostatní státy.

0 0
možnosti
JM

Knihu jsem měl půjčenou. Recenze teda nic moc. Je to britský úhel pohledu, to je v pořádku. Je ale vidět, že se za těch 100 let moc nezměnilo. Britové nás pořád moc nechápou, v knize je řada věcí, kde nechápu, co tím básník chtěl říct, jsou tam i zjevné nesmysly.

V každém případě nemusím ta naše neustálá sebekritika. Ano, První republika nebyla ideální, udělali jsme chyby. Na straně druhé -

Portugalsko - fašismus

Španělsko - občanská válka podporovaná fašisty i bolševiky

Francie - politický i morální rozklad, zrada spojence

Británie - impérium, které používalo i bojové plyny. Řada přívrženců nacismu - Halifax, Lloyd George

Belgie - umělý stát

Itálie - fašismus

Německo a SSSR - bez komentáře

Polsko - postupně spíše nacionální a autoritářský stát

Maďarsko - autoritářský režim Jugoslávie - silný nacionalismus Bulharsko - autoritářský stát Rumunsko - dlouho opravdový spojenec Švýcarsko - volební právo pro ženy později než v rozvojových zemích. Spolupráce s nacisty, obrovské zisky z utrpení Židů Švédsko - do poloviny války v podstatě kolaborace s Němci Slovensko - mělo by nám lízat zadní část těla Rakousko - autoritářský režim. Pobaltí - postupně autoritářské statky Snad Dánsko, Norsko, Finsko, Nizozemsko - celkem OK, ale také své mouchy.

0 0
možnosti
JZ

J70a67n 58Z57i76e14g21l82e66r

29. 10. 2020 10:09

V Portugalsku nebyl fašismus, ale autoritativní režim.

0 0
možnosti
Foto

Slováci měli dvě možnosti. Bud být součástí ČSR, nebo Maďarska. Zvolili menší zlo.

4 1
možnosti
JZ

Problém je v tom, že se Slováků nikdo na nic neptal.

0 0
možnosti
Foto

Československo, stát který zklamal, především henlainovce, pana Zioeglera a sudetské Němce.

4 6
možnosti
PK

I kdyby se sudetským šlo více na ruku, dopadlo by to stejně. Pomohly tomu hodně i vnější okolnosti - krize, která nejvíce postihla průmyslové Sudety, vývoj v Německu. Stejně by volali - Heim ins Reich ... Českomoravská republika bez Slovenska a Zakarpatské Ukrajiny by byl asi vhodnější, východ republiky nás stál obrovské prostředky. Ale na druhé straně - vyšší podíl Němců, silnější Maďaři na východní hranici.

Představa švýcarské idyly, resp. vhodnou politikou ji vybudovat i u nás, je naivní. To funguje tam, navíc Němci jsou rozhodující.

3 3
možnosti
  • Počet článků 3316
  • Celková karma 26,47
  • Průměrná čtenost 1810x
Jsem publicista, žiji v Českých Budějovicích, mám rád historii i jižní Čechy. Jsem rád za rody vladařů z Rožmberka a knížat Schwarzenberských, které mají zásluhu na zvelebení této půvabné krajiny.

Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz