Diskuse

Vláda svým diletantismem ohrozila autobusovou dopravu

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Tento krok vlády jsem po pravdě také vůbec nepochopil... Tak brutální zásah státu do soukromého podnikání, byť s přímou vazbou na kraje, je jak z dob komunismu tj. centrálně řízeného hospodářství... Jaká nestátní, neveřejná odvětví asi budou následovat? Kde že je tržní hospodářství? Toto je čistokrevný socialismus... ;-)

0 0
možnosti
Foto

M28a93r92t26i97n 24Š94i42k

17. 4. 2017 9:11

Buď jsem nepochopil titulek článku, nebo jeho obsah. Vláda ohrozila autobusovou dopravu. Kterou prosím? Obecně autobusovou, nebo jen MHD? Pokud vím, ministr financí hovořil o tom, že úpravou rozpočtového určení daní se navýšily prostředky krajům a ty by proto měly mít na zvýšení mezd řidičů. Kraje ale řekly, že na zvýšení nemají a některé řidičům nepřidaly. Řidiči se logicky ozvali. Až pak přišla vláda s těmi asi 400 miliony. Myslím si, že jediné co bude voliče opravdu zajímat, je dopravní obslužnost. Pokud hrozilo její omezení, vláda zasáhla. Kdyby nezasáhla, stejní voliči jí to budou dávat za vinu. MHD je v kompetencích měst a jejich rozpočtů. Je proto možné, že i do městských rozpočtů spadly dodatečné vyšší zdroje po úpravě rozpočtového určení daní, nevím. Asi by nebylo logické, aby se úprava týkala jen krajů. Ale kdo ví. Obecně, veřejná hromadná doprava je klasická veřejná služba. Nemyslím si proto, že od ní má dávat stát úplně ruce pryč, ve smyslu, že ji přece zajišťují soukromé subjekty. Kromě toho, osobně preferuji vyklidněného a odpočinutého řidiče, než borce který bouchá 320-tou přesčasovou hodinu, usíná za volantem a odpoledne ho čeká skládání vagónů na nádraží. Dále bych uvítal, kdyby se přestalo hovořit jen o řidičích a začalo se veřejně mluvit i o technice a jejím stavu. Nedělám si iluze o kvalitách a technickém stavu autobusů. Zodpovědnost za to nese kdo? Máme možná nejrozvinutější síť veřejné dopravy na světě. Jasně, že to něco stojí. Pokud ji takovou nebudeme chtít, bude se na tom muset najít všeobecná shoda. A ta se bude hledat těžko, každý kraj má jiné potřeby.

0 0
možnosti
ML

Ty "stávky" jsou absolutně směšné - jako ta poslední. V novinách se dělalo haló že bude stávka a nic nepojede, a večer před dnem D se napsalo, že tedy vlastně pojede všechno, a že si řidiči v některých krajích obléknou nějaké vesty či co. Vesta je zaměstnavateli absolutně ukradená, jediné co mu není ukradené je, jestli uděláte tu práci kterou po vás chce.

Ale to je u nás běžné, nemůžeme se domluvit na ničem, jelikož jsme zvyklí na to, že ostatní jsou lháři a podrazáci, a člověk je člověku vlkem. Super pro zaměstnavatele, špatné pro zaměstnance.

0 0
možnosti
AH

Když se vláda nemá míchat do záležitostí soukromých podniků, tak soukromé podniky nesmějí od vlády nic chtít. Třeba aby jim zajistila kvalifikované laciné zaměstnance. Pokud jako zaměstnavatel mám nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, tak jim, podle zákonů tržního hospodářství musím zvýšit platy. A ne chtít od státu dotace.

0 0
možnosti
Foto

Stát by se do toho neměl vůbec míchat. Řidiči by se měli zorganizovat jako doktoři nebo učitelé.

2 0
možnosti
RP

Podle mne největší vinu na tom mají řidiči jako zaměstnanci a odboráři jako zástupci zaměstnanců. Protože přestali sledovat vývoj mezd a přestali se hlásit o odpovídající pravidelné každoroční navyšování mezd.

Když už se probudili v době, kdy je mzda řidiče za to, co dělá, doslova ostudná, je už v podstatě pozdě. a navyšování se potom dělá s zbytečně velkým humbukem.

Kdyby se každý rok důrazně a klidně připomněli, docela určitě by si dopravci nechali ve vysoutěžených cenách dopravy nějakou rezervu na navyšování mezd zaměstnanců.

Vína vlády je až sekundární a v podstatě bych řekl, že situace už nemá dobré řešení.

0 0
možnosti
LV

Problém mezd řidičů linkové dopravy (meziměstské) spočívá paradoxně v tom, že se o ně soutěží, resp. že se soutěží o dlouhodobé licence.Jestliže platnost licence je 10 let, lze předpokládat, že vícerméně všechny náklady jsou zafixované na úrovni let, ve kterých probíhaly tendry. Tento problém u městské dopravy odpadá, tu většinou zajišťuje firma (spolu)vlastněná městem a ta nemusí náklady nijak uměle snižovat. prostě má jiný systém hospodaření, aniž bych to myslel jakkoli pejorativně.

Ergo - pokud rostou platy v ekonomice obecně, městské dopravní podniky na to mohou rozpočet od rozpočtu reagovat. Zatímco společnosti, které vysoutěžily licence, jsou vázány podmínkami smlouvy. Pro ně je daleko větší problém nechat si schválit jakoukoliv změnu. Navíc v situaci, kdy výběrová řízení vyhrává pouze výsledná cena, což ještě před cca 3 lety platilo prakticky bez výjimky, nelze si ani ponechat nějaký polštář. Až před třemi lety Jihomoravský kraj nevybral společnost s nejnižší cenou, právě proto, že tato společnost dlouhodobě nabídky podhodnocovala a domáhala se pak doplatků v řádech desítek milionů.

Státu tak nezbylo než řidičům doplatit potřebné peníze, protože hrozilo, že řidiči utečou, třeba na kamiony. Kraje to doplatit nemohly, protože to neměly v rozpočtu.

Poučení - nevypisovat tendry na licence s tak dlouhou platností.

Ano, zisky dopravních společností jsou z pohledu běžného smrtelníka obrovské. Členové představenstev si vyplácejí desítky milionů ročně na dividendách. Ale na druhou stranu - proto se to dělá, ne? nebo snad byste vy v dobách krize nosili do práce peníze, aby firma přežila?

0 1
možnosti
Foto

Dobře tedy. Nyní je autobusová doprava ohrožena. A co dál ?

1 1
možnosti
ZH

Myslím, že jedinné právnicky správné řešení je stavkovat, dokuď se zaměstnavatel a zaměstnanci nedomluví, nebo dokuď firmy, které jsou podle mne jasným viníkem, nezkrachujou. Co si páni špeditéři vysoutěžili, to dostávají. Že zapoměli na zaměstnance? Tak do konkurzu s nima. Příště ať si to pořádně rozmyslí. ;-€

Tohle je opravdu patová situace, stát nemůže někomu připlácet na zaměstnance.

7 0
možnosti
JS

Pane Zieglere, je to asi poprvé, ale naprosto s Vámi souhlasím. Vláda nemá právo kecat do platů v soukromých společnostech. Platy řidičů sice považuji za ostudné, ale nalévaní peněz státu do těchto společností , údajně na platy, to je skutečně vrchol.

11 0
možnosti