Děkujeme za pochopení.
P71a89v14e85l 66H15o15l23u66b
Tento krok vlády jsem po pravdě také vůbec nepochopil... Tak brutální zásah státu do soukromého podnikání, byť s přímou vazbou na kraje, je jak z dob komunismu tj. centrálně řízeného hospodářství... Jaká nestátní, neveřejná odvětví asi budou následovat? Kde že je tržní hospodářství? Toto je čistokrevný socialismus... ;-)
M81a98r67t45i13n 35Š93i33k
Buď jsem nepochopil titulek článku, nebo jeho obsah. Vláda ohrozila autobusovou dopravu. Kterou prosím? Obecně autobusovou, nebo jen MHD? Pokud vím, ministr financí hovořil o tom, že úpravou rozpočtového určení daní se navýšily prostředky krajům a ty by proto měly mít na zvýšení mezd řidičů. Kraje ale řekly, že na zvýšení nemají a některé řidičům nepřidaly. Řidiči se logicky ozvali. Až pak přišla vláda s těmi asi 400 miliony. Myslím si, že jediné co bude voliče opravdu zajímat, je dopravní obslužnost. Pokud hrozilo její omezení, vláda zasáhla. Kdyby nezasáhla, stejní voliči jí to budou dávat za vinu. MHD je v kompetencích měst a jejich rozpočtů. Je proto možné, že i do městských rozpočtů spadly dodatečné vyšší zdroje po úpravě rozpočtového určení daní, nevím. Asi by nebylo logické, aby se úprava týkala jen krajů. Ale kdo ví. Obecně, veřejná hromadná doprava je klasická veřejná služba. Nemyslím si proto, že od ní má dávat stát úplně ruce pryč, ve smyslu, že ji přece zajišťují soukromé subjekty. Kromě toho, osobně preferuji vyklidněného a odpočinutého řidiče, než borce který bouchá 320-tou přesčasovou hodinu, usíná za volantem a odpoledne ho čeká skládání vagónů na nádraží. Dále bych uvítal, kdyby se přestalo hovořit jen o řidičích a začalo se veřejně mluvit i o technice a jejím stavu. Nedělám si iluze o kvalitách a technickém stavu autobusů. Zodpovědnost za to nese kdo? Máme možná nejrozvinutější síť veřejné dopravy na světě. Jasně, že to něco stojí. Pokud ji takovou nebudeme chtít, bude se na tom muset najít všeobecná shoda. A ta se bude hledat těžko, každý kraj má jiné potřeby.
M94i13c18h75a44e58l 69L46ö35f97f96e23l65m26a74n98n
Ty "stávky" jsou absolutně směšné - jako ta poslední. V novinách se dělalo haló že bude stávka a nic nepojede, a večer před dnem D se napsalo, že tedy vlastně pojede všechno, a že si řidiči v některých krajích obléknou nějaké vesty či co. Vesta je zaměstnavateli absolutně ukradená, jediné co mu není ukradené je, jestli uděláte tu práci kterou po vás chce.
Ale to je u nás běžné, nemůžeme se domluvit na ničem, jelikož jsme zvyklí na to, že ostatní jsou lháři a podrazáci, a člověk je člověku vlkem. Super pro zaměstnavatele, špatné pro zaměstnance.
A19n27t89o36n43í37n 13H38r23b91e18k
Když se vláda nemá míchat do záležitostí soukromých podniků, tak soukromé podniky nesmějí od vlády nic chtít. Třeba aby jim zajistila kvalifikované laciné zaměstnance. Pokud jako zaměstnavatel mám nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců, tak jim, podle zákonů tržního hospodářství musím zvýšit platy. A ne chtít od státu dotace.
J12o59s89e74f 37C41h26ý36l40e44k
Stát by se do toho neměl vůbec míchat. Řidiči by se měli zorganizovat jako doktoři nebo učitelé.
R49a40d16i17m 10P10o65l34á67š26e92k
Podle mne největší vinu na tom mají řidiči jako zaměstnanci a odboráři jako zástupci zaměstnanců. Protože přestali sledovat vývoj mezd a přestali se hlásit o odpovídající pravidelné každoroční navyšování mezd.
Když už se probudili v době, kdy je mzda řidiče za to, co dělá, doslova ostudná, je už v podstatě pozdě. a navyšování se potom dělá s zbytečně velkým humbukem.
Kdyby se každý rok důrazně a klidně připomněli, docela určitě by si dopravci nechali ve vysoutěžených cenách dopravy nějakou rezervu na navyšování mezd zaměstnanců.
Vína vlády je až sekundární a v podstatě bych řekl, že situace už nemá dobré řešení.
L17u14m95í60r 74V14i46t31h65a
Problém mezd řidičů linkové dopravy (meziměstské) spočívá paradoxně v tom, že se o ně soutěží, resp. že se soutěží o dlouhodobé licence.Jestliže platnost licence je 10 let, lze předpokládat, že vícerméně všechny náklady jsou zafixované na úrovni let, ve kterých probíhaly tendry. Tento problém u městské dopravy odpadá, tu většinou zajišťuje firma (spolu)vlastněná městem a ta nemusí náklady nijak uměle snižovat. prostě má jiný systém hospodaření, aniž bych to myslel jakkoli pejorativně.
Ergo - pokud rostou platy v ekonomice obecně, městské dopravní podniky na to mohou rozpočet od rozpočtu reagovat. Zatímco společnosti, které vysoutěžily licence, jsou vázány podmínkami smlouvy. Pro ně je daleko větší problém nechat si schválit jakoukoliv změnu. Navíc v situaci, kdy výběrová řízení vyhrává pouze výsledná cena, což ještě před cca 3 lety platilo prakticky bez výjimky, nelze si ani ponechat nějaký polštář. Až před třemi lety Jihomoravský kraj nevybral společnost s nejnižší cenou, právě proto, že tato společnost dlouhodobě nabídky podhodnocovala a domáhala se pak doplatků v řádech desítek milionů.
Státu tak nezbylo než řidičům doplatit potřebné peníze, protože hrozilo, že řidiči utečou, třeba na kamiony. Kraje to doplatit nemohly, protože to neměly v rozpočtu.
Poučení - nevypisovat tendry na licence s tak dlouhou platností.
Ano, zisky dopravních společností jsou z pohledu běžného smrtelníka obrovské. Členové představenstev si vyplácejí desítky milionů ročně na dividendách. Ale na druhou stranu - proto se to dělá, ne? nebo snad byste vy v dobách krize nosili do práce peníze, aby firma přežila?
M57i81r24o93s62l74a50v 46M67a13c82e86k
Dobře tedy. Nyní je autobusová doprava ohrožena. A co dál
Z54b86y13n30ě94k 38H22l36á82s30n36ý
Myslím, že jedinné právnicky správné řešení je stavkovat, dokuď se zaměstnavatel a zaměstnanci nedomluví, nebo dokuď firmy, které jsou podle mne jasným viníkem, nezkrachujou. Co si páni špeditéři vysoutěžili, to dostávají. Že zapoměli na zaměstnance? Tak do konkurzu s nima. Příště ať si to pořádně rozmyslí.
Tohle je opravdu patová situace, stát nemůže někomu připlácet na zaměstnance.
J23o46s34e24f 87S10l23a20v29í58č19e57k
Pane Zieglere, je to asi poprvé, ale naprosto s Vámi souhlasím. Vláda nemá právo kecat do platů v soukromých společnostech. Platy řidičů sice považuji za ostudné, ale nalévaní peněz státu do těchto společností , údajně na platy, to je skutečně vrchol.
- Počet článků 3313
- Celková karma 26,67
- Průměrná čtenost 1812x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz