Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VR

Santiniho klášter v Plasech je úžasná stavba! Už jen to jak geniálně vyřešil problém, že staví na bažině, si zasluhuje obdiv i dnes. "Aedificium hoc sine aquis ruet!" (Tato budova spadne bez vody!) hlásá tabulka u jednoho z vodních zrcadel. Moc nechybělo a toto varování se naplnilo, když se soudruzi pokoušeli tu bažinu vysušit.

A ještě kdyby se tenkrát opatům povedlo dostavět klášter celý podle původních Santiniho plánů, tak by to byla nejúžasnějši barokní stavba u nás!

1 0
možnosti
Foto

Díky za článek, moc se mi líbil a dal jsem karmu. Trochu to tam znám a mohu všem doporučit návštěvu Plas. R^

2 0
možnosti
LJ

První cisterciácký klášter byl v Cistercio, což znamená "Za třetím", je míněno za třetím mílníkem na staré římské silnici.

0 0
možnosti
JZ

Citeaux a Cistercio jsou názvem pro jeden klášter. První ve francouzštině, druhý v latině.

0 0
možnosti
DR

No vidíte, podobné blogy Vám na rozdíl od politických výkřiků jdou dobře. Karma. R^

0 0
možnosti

Pane Zieglere díky a velká karmaR^.

Santiniho mám jako rodák ze severního Plzeňska "pod kůží", v Plasích jsem chodil na gymnázium a konvent jsem znal jako své boty (byl tehdy asi stejně hlídaný jako Chrám sv. Jakuba ve Stínadlech:-). Škoda, že nebyl postaven plánovaný klášterní kostel, to by byl unikátní komplex, nemající u nás obdoby.

Za návštěvu stojí i Mariánská Týnice u Kralovic, také svého času jen o vlásek uniknuvší zkáze, i jiné menší Santiniho stavby na severním Plzeňsku, vzniklé na zadání kláštera.

Nejsem žádný znalec, ale jistý náhled mám, a osobně považuji Santiniho za stále ještě nedoceněného, geniálního a především nejduchovnějšího architekta své doby, který jednoduchostí dosáhl většího účinku, než jiní pompézností.

5 0
možnosti
JZ

Není zač, rádo se stalo.

0 0
možnosti
Foto

Karma, u nás v kraji doporučuji ještě Kladruby. Tam se Santini skoro dotkl Boha... alespoň já to tak cítím....

3 0
možnosti
  • Počet článků 3313
  • Celková karma 26,70
  • Průměrná čtenost 1812x
Jsem publicista, žiji v Českých Budějovicích, mám rád historii i jižní Čechy. Jsem rád za rody vladařů z Rožmberka a knížat Schwarzenberských, které mají zásluhu na zvelebení této půvabné krajiny.

Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz