Pondělí 20. března 2023, svátek má Světlana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. března 2023 Světlana

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S32t67a28n74i29s54l91a52v 83Š86e52v64e10č71e83k 7318531520160

rýmička ounly: "Následovalo drancování a plenění celých Čech nepřátelskými armádami, konfiskace velké části šlechtických panství, které připadly cizí, většinou německé šlechtě, případně českým vlastizrádcům jako byl Albrecht z Valdštejna, poté přišlo utužení nevolnictví, násilná rekatolizace, která vedla k útěku statisíců Čechů, kteří nechtěli změnit víru, do ciziny a pokus o germanizaci Čechů."

0/−1
9.11.2020 20:53
Foto

P89a52v39e74l 93D51v63o43ř71á67k 5139815814730

Neštěstí se konalo, neboť prohráli všichni.

0/0
8.11.2020 18:02
Foto

Z83d60e71n90ě78k 14Z64a18v86a95d73i75l 8890258864928

Je zbytečné hledat hlubší příčiny a případně zkoumat následky exekucí.

Jinými slovy: Bílá hora byla pouze spravedlivé zúčtování se zrádci a žádná poroba národa, jak psal Jirásek, se nekonala. O to závažnější je skutečnost, že sdělovací prostředky stále mluví o nějaké porobě !!!

:-P:-P:-P

0/−1
8.11.2020 14:44
Foto

J95a58n 33Z80i58e47g91l91e34r 1321646201298

V současné době už sdělovací prostředky o porobě moc nemluví. :-)

0/0
8.11.2020 15:14
Foto

J80a14n 70Z89i26e21g22l39e73r 1471506811658

Žádná národní poroba po Bílé hoře se nekonala. Ta je jen v dutých hlavách. :-)

0/0
9.11.2020 10:47
Foto

J42o11s27e61f 47M56e78r70u53n58k10a 6252460673787

Proces se vzbouřenci rozhodně spravedlivý nebyl. Jako vždy, velkou roli hrály známosti, úplatky, také osobní sympatie či vyřizování starých sporů.

Čím se provinil třeba Diviš Černín z Chudenic. Vzbouřence pustil do Hradu jen na rozkaz svého nadřízeného, Adama ze Šternberka.

Ale nějakého chytráka - nejspíš Lamormaina, napadlo, že je nutné popravit i jednoho katolíka. Tak se našel obětní beránek.

Většina popravených byli měšťané a to rozhodně nebyli předáci povstání.

+4/0
8.11.2020 15:38
Foto

J66i55r49k53a 87L11i24b68e15ň98s98k75ý 4802651844859

Zabíjeli se ve jménu Boha a Ježíše Krista, ale jako obvykle šlo o moc a o peníze.

+1/0
8.11.2020 14:20
Foto

R40i75c80h58a89r16d 70N26e63u50g23e37b55a69u74e79r 6528429726272

Ano, byl to amatérismus a nejednotnost českých stavů, ale velkou roli hrály objektivní podmínky:

1. geografická poloha nás vystavovala přílišnému riziku uprostřed katolického teritoria,

2. Nizozemské stavy a měšťastvo byly také nepříliš jednotné, ale měl mnohem větší ekonomickou sílu.

+1/0
8.11.2020 13:26
Foto

J96i96ř92í 63F28l42o22r61i48á80n 1978142678710

Nějak nejsou vysvětleny hlubší příčiny Bílé Hory - jsou popsány spíše jen průvodní jevy - jaký je však její půdorys - např. oslabení vlivu panovníka, větší klid na práci ceske šlechty a její emancopace, náboženské rozpory, jiný přístup k politice apod ... proč došlo k exekuci povstalců, vnější vlivy - Turci apod.

0/0
8.11.2020 12:12
Foto

J69o48s64e18f 87M59e84r32u89n47k86a 6862230443337

Hlavní je nejspíš boj o budoucí koncepci státu. Stavovský stát, nebo Absolutismus. Náboženská otázka postupně ustupovala do pozadí.

0/0
8.11.2020 14:55
Foto

J28i32ř47í 92F67l87o42r82i26á40n 1578922198760

Díky - a ten zviditelneny absolutismus vzešel z čeho? Z vetsiho vnímání svobod verzus centrální řízení panovnikem třeba i pod vnějšími vlivy? Vždyť ta společenská struktura je víceméně stále stejná jen se to přejmenovává a natira na různé odstíny ... někde musela byt nějaká nerovnováha ze došlo k 30. létě válce kdy se to vsechno mydlilo navzajem at uz pod ruznymi plastiky ten real musel byt ale nekde celkem jednoduchy (nspr. disproporce mezi potřebami společnosti a tempem elit tomu dostát ) ...dalo by se to brát i jako vlna proti stávajícími establismrntu apod.? Vždyť třeba Rudolf Ii byl asi přece jen již postižen degeneraci elit (není myšleno jen geneticky - ale ze uz ztrácely kontaktní s realitou) a pak nějaká vlna ze spodu jako věc zkoušky celkem k věci. Ten absolutismus mohl třeba pramenit i z té potřeby se sjednotit vůči ohrožení z vnějšku což jsou treba ti Turci před Vídni (a jejich absolutismus turecky) plus treba bourlivy ekonomicky rozvoj s potrebami preskupit establisment ... ale stejně politická poprava jestli šla již tehdy do módy??? ... viz. dále pak Francouzska revoluce ... VRSR ... a 20. stol... apod.

0/0
8.11.2020 17:14
Foto

J81o52s18e68f 82M10e36r24u44n53k22a 6412740173547

Ano, turecké nebezpečí bylo také důvodem, proč Habsburkové usilovali o centralizaci. Navíc měli svůj vzor ve Španělsku. Rovněž ve Francii se prosadil absolutismus.

0/0
8.11.2020 19:56
Foto

J75a41r29o77s37l30a58v 59K21v10a83p36i64l 9476766404653

V mnohém s vámi souhlasím. Třistaletý útlak národa po Bílé Hoře nenastal a charakterizovat pobělohorskou éru jako dobu temna je přehnané. Zase bych to ale netlačil tak fest opačným směrem. Třicetiletá válka byla tragická, stejně jako osudy mnohých lidí po Bílé Hoře. Baroko je dobou rozkvětu především z dnešního pohledu. Jak to vnímali tehdejší lidé, o tom se můžeme jen dohadovat. Nicméně karmu jsem dal.

Teď jsem zhlédl on-line vernisáž výstavy "1620. Cesta na Horu" v Národním muzeu. Myslím, že bude zajímavé výstavu zhlédnout, až to bude možné.

+1/0
8.11.2020 11:58
Foto

J54a17n 94Z78i27e39g44l96e13r 1861936791358

A také takhle

https://www.info.cz/zpravodajstvi/cesko/po-bile-hore-zadna-doba-temna-nenastala-koldinska

0/0
8.11.2020 11:13
Foto

J49a98n 38Z25i80e56g33l91e96r 1671986731708

Ještě takhle

https://ziegler.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=760523

0/0
8.11.2020 11:10
Foto

P76a67v23e56l 65D29v10o58ř96á23k 5889435394260

Klasická ukázka jak to dopadne, když si křesťané dávají navzájem po hubě.

Největším neštěstím lidstva je tvrdohlavé lpění na nějaké ideologii.

Tu špatnou ideologii si račte doplnit podle momentální politické nebo náboženské orientace.

+4/−1
8.11.2020 10:43
Foto

M65a40r74i69e 10J37a96n77d11o49v94á 8961823125806

Takže po komunismu koblihismus? :-)

+2/−1
8.11.2020 14:30
Foto

P59e39t70r 36B36u29r79i33a69n 4931356774528

Výborně.

+1/0
8.11.2020 10:24
Foto

M89a21r16i70e 31J26a56n26d63o59v72á 8131883525846

Zasloužená karma :-)

+1/−1
8.11.2020 4:41
Foto

E17d15v75a74r58d 54N90i62c67h53t66b31u75r24g65e10r 2970919572380

Velmi zajímavé.

Pro mne je nepochopitelné, jak ten Fridrich mohl přijmout to zvolení českým králem. Jemu muselo být jasné, že to nebylo po právu. A taky mu muselo být jasné, že anglický král (byť tchán) ho nepodpoří proti právoplatnému vladaři.

+1/0
7.11.2020 22:16
Foto

J68o26s97e72f 19M31e35r32u88n19k46a 6512180513587

Za vším hledejte ženu. Friedrich byl tak trochu pod pantoflem. A taky hodně naivní.

+1/0
8.11.2020 8:05
Foto

E87d63v96a84r33d 97N58i47c26h64t93b80u11r96g59e74r 2210409232250

Ale právě ona musela vědět, že to papá král anglický neschvaluje. Asi mu Béďovi ruplo v bedně:-).

0/0
8.11.2020 11:52
Foto

V16á13c65l36a29v 68M73a58c16a24l 1222331659767

Souhlasil bych s tim,že stavovské povstání bylo velmi neprofesionální.Ani já bych neviděl v Bílé hoře tragédii,byla to bitva v rámci války mezi protestanty a katoliky,nikoliv mezi Čechy a Němci,nicméně někteří habsburští monarchové,včetně Ferdinanda II,se chovali dost arogantně,to bylo špatně.Bědovat bychom spíše měli nad výsledky voleb v USA.

+1/0
7.11.2020 21:40
Foto

T10o17m34á40š 20B77r80y18k24n50a34r 1345387443352

Spousta nesmyslů. Samozřejmě že se konalo neštěstí.

1. Statisíce lidí muselo emigrovat, udává se kolem 150 - 200 tis. lidí a to jen kvůli víře. Protestanti, členové Jednoty bratrské a další, protože povolena byla jen jedna víra a to katolická. Odešli Komenský, Hollar a další....

2. Následovala Třicetiletá válka, kvůli Habsburkům padly další statisíce lidí, vesnice byly opuštěny, města zbídačena. Udává se, že České země přišly celkově o třetinu populace..

3. Došlo k utužení nevolnictví, zvýšila se robota až na tři dny v týdnu pro poddané.

4. Zavládl tuhý absolutismus, Ferdinand II. ziskal neomezenou moc.

5. České království se po vydání Obnoveného zřízení zemského stalo jen kolonií Habsburské říše, do té doby české stavy volily panovníka, od té doby jsme již na to neměli vliv....

A tak by se dalo pokračovat dál.... prostě 17. století bylo pro České země jedno z nejhorších období.....a nic na tom nezmění, že někde postavili hezký kostel.... nacisti postavili dálnice, komunisti třeba u nás metro a přesto to je doba, kterou už nikdo nechce zažít....

+11/−3
7.11.2020 21:32
Foto

V20á94c35l67a80v 60M41a58c14a38l 1832881199497

A myslíte,že když by zvítězili protestanti,že by vládli humanističtěji?Žádná doba není ideální,ani dnešní.

+5/0
7.11.2020 21:42
Foto

T80o56m44á29š 23B73r13y16k81n15a21r 1345947503842

Na kdyby se nehraje.... já jen napsal historická fakta....

+1/0
7.11.2020 22:28
Foto

V44á44c24l80a14v 27M97a97c95a84l 1682581309117

Nic proti,já netvrdim,že Habsburkové byli ideální,ale taková byla doba,byla prodchnuta náboženským fanatismem,nu a ten byl oboustranný.Vezměte si Bohuslava Balbína,jezuitu,tedy silného katolika,a přitom vlastence.Mohl by zůstat v českých zemích,pokud by zvítězili stavové podporováni Sasy?

+2/−1
7.11.2020 23:42
Foto

T35o88m71á67š 43B93r88y14k25n69a32r 1135237303552

Proč by ne? Stavové měli v zásadě dva požadavky. Zachování Rudolfova majestátu, tedy svobodu vyznání. A stavovské uspořádání, tedy větší moc v rukou zemského sněmu. Naproti tomu Ferdinand II. byl fanatický katolík toužící po absolutní moci.....

+3/−1
8.11.2020 7:16
Foto

V56á65c89l72a19v 93M49a74c38a44l 1632581469337

Já Ferdinanda II.nehájim,i když jsem o něm četl,že osobně nebyl zlý,ale moc rozumu nepobral,mě šlo spíše o celé období,nu a nemůžeme říci,že Rakousko-Uhersko,byť de iure vzniklo r.1868 bylo špatným uskupením,o aroganci některých habsurkých monarchů jsem se zmínil.

0/0
8.11.2020 12:46
Foto

R37u15d54o85l79f 79P32r62o36c16h90á15z39k29a 3539589107134

dnes jsem četl že odešlo 500tis obyvatel = 1/5

+1/−2
7.11.2020 22:29
Foto

T77o52m48á29š 77B84r21y17k84n23a42r 1335797453522

Některé prameny udávají i ten půl milion....to je řekl bych víc emigrantů než kvůli komunistům.

+2/−2
7.11.2020 22:38
Foto

T79o87m64á76š 27B42r49y32k92n38a83r 1815137633302

Omluva za ten mínus....

+1/0
7.11.2020 22:39
Foto

J30a79r43o59m80i93r 83L17a36n68c74i72k 4935185296125

Souhlasim, ze 17. st. bylo jedno z nejhorsich obdobi, ale pak prislo stoleti osmnacte, v nem Marie Terezie a jeji syn Josef II a to bylo v dejinach Cech a Moravy spolu se stoletim devatenactym snad nejlepsi.

0/−1
8.11.2020 7:44
Foto

J36i54ř62í 59K40i88n80d82l 2708377293557

17 století je charakterizováno barokní kulturou, utvářením základů moderní filosofie a vědy. Z hlediska vývoje vědy je možné mluvit o velkém století. Byly vynalezeny první vědecké měřicí přístroje, což bylo umožněno pokrokem některých výrobních odvětví, zdokonalily se výzkumné postupy nadšených badatelů . . Priority výzkumných zájmů té doby sahají od poznání povahy světla, přes nebeskou mechaniku až po objevení mikrosvěta .Evropská chemie v 16. století a na počátku 17. století spadá do vrcholného období alchymie. Toto období však bývá také nazýváno lékařská chemie.

+1/0
8.11.2020 8:04
Foto

Z90d93e13n17e52k 64H92o62r88n30e63r 4584951792373

Jistě byste mohl uvést ty barokní vědce jmenovitě ;-D protože všichni byli jen rakouští katolíci.

0/0
8.11.2020 8:24
Foto

V18á52c69l55a24v 72M36a57c36a50l 1142881419977

No a?To přece nesnižuje jejich přínos?Co třeba čeští barokní malíři?Nikdo netvrdí,že to byla doba blahobytu,ale pomlouvat baroko jenom proto,že to bylo období rekatolizace,jež v řadě případů probíhala násilně,je irelevantní,a nedovolili si to ani soudruzi.

0/0
8.11.2020 17:41
Foto

J60o88s53e73f 38M26e42r64u66n29k38a 6252660223157

Tak ta filozofie a věda v 17 století se týká především západní Evropy. U nás Boblig pálil čarodějnice.

+3/−2
8.11.2020 8:29
Foto

J90a14n 63Z60i60e71g40l10e80r 1141816631468

Čardějnice se pálily v celé Evropě, u nás byla v roce 1654 obnovena nyní Karlo-Ferdinandova univerzita, na které působili významní vzdělanci i čeští.

+2/−1
8.11.2020 11:48
Foto

J75o66s48e75f 60M63e38r41u20n83k66a 6632940523847

Ano. Smutné ale je, že na západ od nás pálení čarodějnic vrcholilo v 16 století a do poloviny století 17 - především ze strany protestantů, zatímco u nás vládla relativní tolerance. Ty procesy u nás v letech 1679-1696 jsou ostudné svou délkou, nikdo to nedokázal zastavit. V takové Anglii či Nizozemí byli v té době už jinde.

0/0
8.11.2020 15:05
Foto

E50v26a 98K16o23r51b45e45l50o38v80á 4352296872

Ale nebyli, čarodějnické procesy v Salemu, tedy v britské kolonii, začaly roku 1692.

+1/0
8.11.2020 16:06
Foto

J71i68ř55í 61Ř95e88z98n79í62k 4642122823735

A nebyly to právě tyto objevy, které barokní éru naprosto destruovaly?

+1/0
8.11.2020 11:59
Foto

J79o29s95e95f 64M29e54r59u64n15k75a 6502930403307

To osmnácté století také nebylo šťastné. Války s Pruskem, série neúrodných let vrcholící hladomorem. Právě doba Marie Terezie, nikoli Bílá Hora, znamenala ztrátu samostatnosti. Josef II zaváděl reformy až překotně. Je tedy fakt, že ztráta Slezska znamenala v důsledku počátek hospodářského vzestupu Čech a Moravy. Začalo také Národní obrození.

Jako relativně příznivou dobu bych viděl až 19 století po skončení válek s Napoleonem.

+2/0
8.11.2020 8:25
Foto

T96o46m78á38š 19B52r48y24k20n11a98r 1635847693622

Přesně tak

+1/−1
8.11.2020 8:48
Foto

J43a13r39o76m65i26r 54L41a26n16c74i37k 4165625796215

Nikdy neni vse pozitivni pane Merunko. Zapominate, ze prave za vlada Marie Terezie prinesla to nejdulezitejsi, "Zakon o povinne skolne dochazce". Prave zaklad vseobecne vzdelanosti prinesl to co nazyvame narodni obrozeni. Pravda prisly valka a hladomor zapricinene prirodnimi, ale nic srovnatelneho s dobou tricetilete valky. Ta postihla nejen nas, ale i severni Nemecko, radeni svedskych vojaku bylo povestne, cele vesnice zmizely i s lidmi a jejich dobytkem. nic srovnatelneho v pisemnych zaznamech celych nasich dejin.

0/0
8.11.2020 15:37
Foto

P11e57t78r 82B25u85r73i73a30n 4401156844948

Pane Lanciku, za Marie Terezie zažily naše země otřesný hladomor a vybrakovanou státní kasu.

+1/0
8.11.2020 10:27
Foto

E65v64a 68K89o11r71b71e20l27o73v14á 4522156622

Třicetiletá válka by vypukla i bez Bílé Hory. Katolíci a protestanti byli rozhodnutí si rozparcelovat Evropu i bez téhle celkem bezvýznamné vojenské šarvátky a žoldnéřská vojska vraždila a okrádala civilní obyvatelstvo na obou stranách. A naše země na tom byly, z hlediska své polohy, patrně nejhůř. Jiná věc byla císařova mstivost, poprava vzbouřenců, státní bankrot a násilná rekatolizace, my se na to ovšem díváme dnešníma očima. Utužování nevolnictví bylo jen výsledkem vybití obyvatelstva a bylo by stejné, i kdyby zvítězili protestanti. Problém při našem hodnocení je v tom, že si, vzhledem k Jednotě Bratrské, ostatní protestanty tehdejší doby příliš idealizujeme . Vidíme v nich něco jako křížence mezi Husem, Komenským a Masarykem, jenže byli to stejní fanatici, jako katolíci. Rozdíl byl v tom, že katolíci upalovali kacíře a protestanti čarodějnice.

+2/0
8.11.2020 11:26
Foto

E31v44a 24K41o60r40b89e97l15o16v86á 4462576392

Upřesňuji, ve větší míře upalovali.

0/0
8.11.2020 11:34
Foto

J64a55n 34Z21i68e45g59l51e15r 1471156901178

Tak především zásada cuis regio, eius religio, tedy čí zem, toho víra výmyslem protestantů. Oni ji rovněž uskutečňovali ve svých zemích, kde vládli. A v 17. století v 18. století se prosazovala běžně. Za Třicetiletou válku a devastaci českých zemí jsou zodpovědní protestanti, kteří ji vyprovokovali. Byla to protestantská vojska saská, švédská a dánská, která ničila české země.

17. století nelze posuzovat současnými měřítky. Lidská práva v tehdejším pojetí neexistovala.

Po skončení Třicetileté války zažívaly české země hospodářský a společenský rozkvět. Nejen , že se stavěly kostely, ale vycházela i kvalitní česká literatura, byla obnovena pražská univerzita, kterou husté zničili atd.

Doba husitská, která zdevastovala zničila české země, měla pro ně daleko horší dopad než doba pobělohorská.

0/0
8.11.2020 11:46
Foto

J10a82n 83Z73i39e20g32l51e39r 1161986531548

Absolutismus nebyl v té době zase tak špatnou formou vlády. Víme jak dopadla vláda stavů v sousedním Polsku, tamní šlechtická republika skončila zánikem země.

0/0
8.11.2020 11:51
Foto

V15á66c58l62a13v 63M23a41c54a70l 1482921839687

Ale zásada cuius regio,eius religio,uplatňovaná po šmalkadské válce,byla v té době rozumným řešením,možná by to mělo platit i dnes.Pokud jde o husitství,hlavně devastovali radikální husité.Kališnici se s katoliky smířili.

+1/0
8.11.2020 12:53

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS