Děkujeme za pochopení.

J75a25n26k52a 82M43e54l96i80š30o28v28á
Môj matematikár tvrdil, že dejepis to "sú len také rozprávky starých materí" tým len trochu podpichoval učiteľku dejepisu. Mňa dejepis veľmi bavil. Ale mali sme ho málo. Syna história veľmi baví a aj ju okrem iného študoval a keď porovnával úroveň v Česku a na Slovensku, povedal, že máte oveľa vyššiu úroveň vzdelanosti a dostupnosti.
M72i23r71o69s79l71a17v 30P72a16v19l30í20č93e40k
My měli dobrého - upřednostňoval dějiny lidského poznání a umění, před dějinami válčení, vraždění, podvádění a jiných odporností .
Z52d87e33n47e67k 79H58o88r17n40e93r
Ale my dnes nesmíme o dějinách přemýšlet. Máme přece usnesení vlády na to, jak se nedávná historie stala. Je třeba se to nabiflovat z platné učebnice a jít od toho. Tento blog považuji za proruskou dezinformaci.
Z92d27e16n97ě18k 75V71e63p13ř85e91k
Ale pane Hornere,pokud přistoupím na vaše uvažování a přesunu se ve vzpomínkách o 40 let zpátky jaký byl rozdíl. Který dějepisec učil své žáky např. o osvobození československa nejen sovětským svazem,ale i spojeneckou armádou. Dále mě napadá i Katyň,gulagy,zákaz produkce protisocialistikých umělců. Ano tohle všechno a daleko více se dělo ne pod vedením státu,ale pod vedením ÚV KSČ řízeného z Kremlu.
J98o90s44e25f 38N84i69k16l
Já jsem měl na učitele dějepisu štěstí. Učil nás hledat souvislosti, příčiny a následky historických událostí v propojenosti s ostatními předměty. A vždy nás upozorňoval, že základem historie není to, co se skutečně stalo, ale co si o tom lidé myslí nebo píší. A že na každém z nás je, co si sami o daných událostem myslíme a jaké informace si k danému tématu dohledáme. A vůbec si nemyslím, že jsou naši učitelé dějepisu většinou neumětelové. Pravdou je, že historie minulého století nás bavila více než dějiny doby kamenné, ačkoli jeho demonstrace rozdělání ohně a jiné "triky" si budeme pamatovat do smrti i s jeho věcnými ale i vtipnými výklady při návštěvách četných muzeí. Zajděte na některou školu na hospitaci do předmětu dějepis a nemusíte si vymýšlet historky dcery vaší přítelkyně....
R94o41s87t13i12s19l57a81v 60J47e23ž33e63k
Není učitel jako učitel. Na základce jsem měl dějepisáře který miloval antiku, takže jsme se neučili jen podle učebnice, dost mizerné mimochodem, ale třeba si četli Petiškovi Staré řecké báje a pověsti. Vysvětloval nám souvztažnosti, jak vlastně fungoval stát.
Na druhé straně je dějepisář ze stojárny, normální šílenec který dokázal rozdat za rok každému padesát známek z dějepisu, jeho "testíky" měl jich osm set, byly proslulé. Vyloženě bylo potřeba se nadrtit stovky letopočtů a jmen. Mimochodem nejlepší známka z dějepisu byla za tři.
Dějepis, jako takový je jistě důležitý, obzvláště na základní škole. Ale musí mít nějakou provázanost i na ostatní předměty. Skutečně není důležité vědět zda prima jura a křída spadala do oligocénu. A není zas až tak důležité který král vyhrál někdy před osmi sty lety nějakou bitvu.
Moderní dějiny jsou z nějakého důvodu zcela upozaďovány, nevím zda je to ještě pořád důsledek socialistického školství , nebo strachu, či nevůli učit i moderní dějiny.
J39i85n78d89ř23i74c96h 42Z58a56p89l53e59t88a41l
učit se antiku z bájí a pověstí je asi tak stejně chytré jako se učit o průmyslové revoluci v Čechách z pohádek Boženy Němcové

J13a51r51o73s29l10a44v 61Č14e23r14v87e60n92k21a
Bohužel je fakt ten, že většina vyučujících dějepisu nejsou odborníci. A to, že má někdo aprobaci vůbec není zárukou kvalitní výuky. Problém má mnohem širší kontext. Jeden z faktorů je ten, že na ZŠ se důležité předměty smrskly na Aj, Čj a M. Zbytek je považován za zbytečný. Jen pro zajímavost, šesťáky třeba pravěk baví. Je to jen otázkou podání. Společnost se mění, naše školství díky přetrvávající setrvačnosti moc ne. A jen tak se to nezmění. Ještě podotknu, učitel by dnes měl učit v rámci mezipředmětových vazeb. Takže můžeme použít třeba slovo demokracie. Chceme-li učit v nějakém kontextu, rázem je starověk docela důležitý. Jenže když se při výuce kladou na stejnou váhu třeba řecko-perské války....
R26o89s61t37i68s15l64a34v 24J20e71ž72e46k
Přesně tak Járo. Píši to nahoře.
Ony řecko perské války měly ve výsledku dost značný vliv na vývoj ve středomoří , tedy potažmo i na pozdější vývoj v Evropě. To ovšem musí umět vysvětlit se všemi souvstažnostmi právě učitel.

F84i97l58i51p 29V25r77a18c94o49v14s63k94ý
Zdravím Jene, můj velký mentor a nejlepší učitelka dějepisu paní doktorka Východská by Vám řekla, že se v jedném věci pletete. Moderní dějiny nelze pochopit bez historie lidstva počínaje právě jejím milovaným pravěkem. Tam pokud dítě v určitém věku podchytíte je možné mu pak servírovat i novodobé dějiny tak aby o ně mělo zájem... A ano, vše je o osobnosti učitele, ničem jiném. Doba frontílní výuky a dlouhých výkladů je dávno překonaná a v dnešních dětech či mládeži zájem nevzbudí. Musí se kombinovat s velkou spoustou, především aktivizačních výukových metod....

R33o74m75a19n 85P46o49b46o39r10s91k32ý
Tak ty už jsi specialistou i na výuku dějepisu? :-)
Reminder: https://www.hotelova-skola-plzen.cz/ucebni-plan-kuchar-cisnik/

J30i35ř48í 26K36i62n56d37l
Dcera měla na gymplu učitelku dějepisu Rusku. Učila ruštinu a o tu nebyl v té době zájem a tak ji dali dějepis. Vykládala a zkoušela podle učebnice. Blbou češtinou říkala, no neřekl to, co je tady za tři. Tak jsme se vzbouřili , protože většina dětí chtěla na práva a tam je znalost dějin nutná. Dali tedy jinou, ale ta byla nahluchlá a její oblíbené bylo. Je vidět, že máte hodně načteno, ale neřekl jste to hlavní a to sociální cítění lidí v té době. Tak to máte za dvě anebo za tři podle její oblíbenosti zkoušeného.Dcera se s učitelkou přela a opravovala ji a tak ji to osladila u maturity. Dala ji za tři a dcera chtěla ji studovat historii. Na historii se tehdy hlásilo 450 uchazečů. Písemné zkoušky udělalo 11. Pak těch 11 šlo na ústní a vzali jich 9 a mezi nimi dceru. Dcera říkala, kdyby tehdy věděla, kdo proti ní sedí, tak by se rozklepala a ústní neudělal.
J97a76n 15M64r62k68v44i25č12k30a
My měli na průmyslovce učitelku dějepisu, která nechávala půlku třídy propadnout. A nebyli jsme jediná třída. její hodiny byly peklo, za hodinu stihla vyzkoušet třetinu třídy, všichni jsme se učili hlavně dějepis, ostatní předměty byly vpoho.
Naštěstí od druháku jsme dějepis, ani tuto učitelku, už neměli. Netvrdím, že dějepis není důležitý, ale přeci jen na strojní průmyslovce ... Dodnes její pohnutky nechápu a myslím, že to něco to o takové učitelce říká.

V49á57c73l73a81v 89K58u15n33f35t
Základní chyba je hodnocení a vykládání dějin očima dneška. Biflování dat je také nesmysl, stačí děj zasadit do rámce období a přesné datum dohledáte. Právě období je pro pochopení děje důležité. Já měl kliku, že moje učitelka tohle chápala a to prosím v padesátých letech.
Vašek

J33i98ř54í 97J66i28r98o89u39d90e68k
Tak. Kontinuita událostí a dějů. To platilo a platí stále. A NEJEN V DĚJEPISU
Žebříčky
- Markéta Šichtařová
Škrtněte ideologii a bude na důchody
- Filip Vracovský
Retro: : Jak se šidilo v restauracích za socialismu
- Jiří Turner
Teď už si o prachy může říct fakt úplně každý aneb Hippokrates v hrobě se otáčející
- Filip Vracovský
Za takovou pidiporci ty peníze nedám.....
- Jiří Turner
Škrtněte ekonomy a bude po ekonomických problémech
- Petr Fabera
StarDance XII - 8. večer
- Josef Nožička
Ministr Bek do televizní debaty o školství opět nepřišel
- Marek Trizuljak
To už snad i Antonín topič elektrárenský by se ustrnul nad nebohými distribučníky
- Lucie Sulovska
Jak si povídám s Rusy o válce I.
- Zdeňka Ortová
Na ortopedii jsem si dnes připadala jako Vlasta Burian ve filmu „U pokladny stál“
- Markéta Šichtařová
Škrtněte ideologii a bude na důchody
- Jiří Turner
Teď už si o prachy může říct fakt úplně každý aneb Hippokrates v hrobě se otáčející
- Josef Nožička
Ministr Bek do televizní debaty o školství opět nepřišel
- Marek Trizuljak
To už snad i Antonín topič elektrárenský by se ustrnul nad nebohými distribučníky
- Ladislav Pokorný
GEN (5) Miloš Vystrčil: Demokrat, Tchajwanec či Ukrajinec. Stojí tam, kde je třeba stát
- Zdeňka Ortová
Na ortopedii jsem si dnes připadala jako Vlasta Burian ve filmu „U pokladny stál“
- Jan Klar
Nesmrtelné Otázky Václava Moravce
- Lukáš Burget
Putinovi stačí jen čekat
- Jiří Turner
Škrtněte ekonomy a bude po ekonomických problémech
- Jan Bartoň
Klima : Klimatologové a média útočí a ohromují