Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přes sto mrtvých při srážce vlaků, vina jednotlivců či komunistů?

Bylo to druhé nejhorší železniční neštěstí v historii českých zemí. Stalo se před 70 lety u Šakvic na Břeclavsku a zavinili ji opilí strojvedoucí s topičem. Je příznačné, že komunistického prezidenta Zápotockého oběti nezajímaly. 

Kolem jedné hodiny hodiny ráno na Štědrý den 24. prosince 1953 zastavil před vjezdovým návěstidlem u železniční stanice Šakvice osobní vlak 718 jedoucí z Brna do Břeclavi. Měl velké zpoždění a tady měl počkat, až Šakvicemi projede rychlík z Bratislavy do Prahy. Jenomže za osobním vlakem jel po stejné koleji rychlík R4 z Prahy do Bratislavy, který do něj zezadu narazil. Následky byly děsivé, 103 mrtvých, podle jiných pramenů dokonce 106 mrtvých a mnoho desítek zraněných, Na počet obětí tuto tragédii překonalo o sedm let později železniční neštěstí u Stéblové na Pardubicku, při kterém zahynulo 118 lidí.

Nádraží v Šakvicích - současný stav

Média a prezident Zápotocký drželi bobříka mlčení

Typické bylo mlčení tehdejších komunistických mocipánů. Potvrzuje to ve svých pamětech vydaných knižně pod názvem V zajetí stalinismu brněnský spisovatel Čestmír Jeřábek. Dne 24. prosince 1953 si poznamenal. Dnes se v Brně rozlétla zpráva o velkém železničním neštěstí kdesi u Břeclavi, Prý zahynulo na sto lidí, v novinách ani zmínka. O tři dny později 27. prosince píše: Poněvadž nyní o svátcích nevycházejí noviny, máme zprávy o železničním katastrofě u Šakvic jenom ze zahraničního rozhlasu a z ústního podání. Mluví se o tom po celém městě. Údaje o mrtvých se pohybují od sto padesáti až do dvou set. Brněnské nemocnice jsou plny raněných, ale odváželi prý je i do nemocnice v Bratislavě, Břeclavi, Hodoníně a Valticích.

V našem rozhlase jsem dosud neslyšel ani zmínku o tom, co podnikla vláda, Zápotocký se neozval... Další den pak Jeřábek konstatoval: Prezident Zápotocký je příliš zaměstnán, nežli aby mohl projevit účast pozůstalým po obětech největší železniční katastrofy, jaká se kdy u nás udála. Konečně 3. ledna 1954 čteme: Teprve opožděně se dozvídáme o dalším vánočním neštěstí, které se stalo na nechráněném a neosvětleném nástupišti v Hulíně. Vlak prý tam najel do obecenstva a zahynulo 12 lidí. Tyto záznamy jsou na stranách 243 – 245.

V článku na webu eurozpravy.cz je uvedeno, že v Rudém právu vyšla 27. prosince drobná zprávička s titulem „Úřední zpráva ministerstva dopravy“. Stálo v ní: „Dne 24. prosince 1953 se událo železniční neštěstí na trati Brno-Břeclav. K neštěstí došlo v noční době, o 1 hodině v noci, kdy rychlík jedoucí z Prahy přes Brno a Břeclav do Bratislavy najel u stanice Šakvice na osobní vlak. Je větší počet mrtvých a raněných. (…)“. Čili alibisticky nebyl ani uveden přesný počet obětí a je možné, že tuto noticku nenápadně zastrčenou na velké plachtě komunistického deníku spisovatel Jeřábek jednoduše přehlédl. To se mohlo stát. Nebylo v zájmu „budovatelského nadšení“ komunistů nějak rozsáhle zveřejňovat negativní události.

Srovnejme to se současností. Z takovéto obrovské tragédie by byly v novinách otvíráky na prvních stranách s palcovými titulky, a média by z toho žila dlouhou dobu. Rozhovory s přímými účastníky, názory odborníků atd. Něco takového však v té pochmurné době nebylo možné.

Co se vlastně tenkrát v Šakvicích stalo? Mám obavu, že se o tom pořád ještě neví dost,“ uvedl v článku na iDNES.cz historik Ladislav Valihrach, který se v posledních letech dopátral patrně všech po léta tajených materiálů. V roce 1953, tedy v době tvrdého komunistického režimu, se o tak strašné nehodě vůbec nesmělo psát, neexistují patrně žádné fotografie ani film a vyšetřovací spisy o celé záležitosti byly všechny v režimu tajné.

Železniční stanice Šakvice leží na dvojkolejné nyní elektrifikované hlavní trati Brno - Břeclav, která je součástí důležitého spojení mezi Prahou a Bratislavou. Začátkem osmdesátých let jsem jako student břeclavské dopravní průmyslovky jezdil denně vlakem mezi Brnem, kde jsem bydlel, a Břeclaví. Tuto trať znám proto velice dobře. Navíc jsem v několika tamních stanicích, například v Rajhradě nebo Modřicích, absolvoval praxe na pozici výpravčího. Tato trať byla tehdy vybavena tzv. poloautomatickým hradlovým blokem, stanice pak elektromechanickým zabezpečovacím zařízením s řídícími přístroji a závislými výhybkářskými přístroji na stavědlech. V Rajhradě jsem si všiml, že zdejší řídící přístroj, kterým výpravčí staví vlakové cesty, byl vyroben v roce 1934. Takže zmíněné zabezpečení zde bylo od třicátých let minulého století a přetrvalo až do poloviny osmdesátých let, kdy bylo nahrazeno modernějším.

Opilci spali, rychlík zezadu zmasakroval osobní vlak

Fungovalo zde tedy i v době šakvického neštěstí. Dal jsem něj odkaz na Wikipedii. Zjednodušeně laicky řečeno neumožňuje ve stanicích přestavovaní výhybek v již postavené vlakové cestě. Dál zabraňuje přestavění návěstidla do polohy volno, pokud se před ním v prostorovém oddílu nachází vlak a je tedy obsazen.

Takže můj výklad železničního masakru je následující. U mechanického vjezdového návěstidla před stanicí Šakvice zastavil zpožděný osobní vlak z Brna do Břeclavi. Šakvický výpravčí jej nechal stát proto, že od Břeclavi se blížil rychlík z Bratislavy do Prahy, který logicky dostal před osobákem přednost. Důvod byl zřejmě také v tom, že kolej, po které rychlík projížděl, byla blíž ke staniční budově, a tak osobní vlak zůstal stát před stanicí, aby nebyli ohroženi vystupující a nastupující cestující.

Za osobákem se však řítil rychlík z Prahy do Bratislavy, který jej pravděpodobně měl v Šakvicích předjet. Kvůli situaci u Šakvic dal výpravčí v předcházející stanici Vranovice rychlíku R4 ruční návěst „Nekraťte pravidelnou jízdní dobu“, což je příkaz strojvedoucímu, aby dodržel pravidelnou jízdní dobu, tedy aby moc nespěchal. Jenomže strojvedoucí rychlíku Ambroz Růžička a topič Štefan Adamec vypili dva a půl litrů červeného vína, opili se a usnuli. Rychlík se nekontrolovatelně řítil dál a nezastavil ani před mechanickým návěstidlem v poloze stůj na hradle, které bylo mezi oběma stanicemi. Rozdělovalo tak tento úsek na dva prostorové traťové oddíly, a umožňovalo, aby mezi Vranovicemi a Šakvicemi mohly být v jednom směru místo jednoho dva vlaky. Hradlař se velmi pravděpodobně snažil zabránit katastrofě tím, že okamžitě telefonoval výpravčímu do Šakvic a řekl mu, co se stalo. Šakvický výpravčí sice rychle zareagoval a umožnil osobnímu vlaku vjezd do stanice, jenomže už bylo pozdě. Rychlík zezadu v téměř devadesátikilometrové rychlosti vrazil do osobního vlaku a jeho vagóny těžká parní rychlíková lokomotiva rozdrtila napadrť.

Oba viníci nehodu přežili a byli odsouzeni, spolu s nimi pak vlakvedoucí Josef Hubač, který mohl vlak zastavit. Strojvedoucí Růžička dostal pět let vězení, topič Adamec čtyři léta a Hubač vyfasoval tři roky za mřížemi. Na padesátá léta to bylo překvapivě málo. Spekulovalo se o tom, že to bylo kvůli tomu, že Růžička byl členem komunistické strany a otcem cyklistického reprezentanta a účastníka Závodů míru Vlastimila Růžičky.

Je jasné, že tuto hroznou tragédii zavinili dva opilci a alkohol usmrcuje nejen na železnici a v každé době. Mimochodem o opilství strojvedoucího a topiče se média tenkrát jaksi nezmínila, akorát některá uvedla, že neštěstí zavinila lokomotivní četa, protože prý byla unavena, jelikož místo předepsaného odpočinku trávila čas v Praze sháněním vánočních dárků. I to je možné, ovšem hlavní příčinou srážky byla bujará konzumace vína.

Železnice za komunistů byly v rozkladu

Nicméně, stav železnic byl katastrofální. Tak, jako jiné oblasti i železniční doprava trpěla následkem komunistických čistek po únoru 1948, kdy své posty u tehdejších Československých státních drah (ČSD) musely opustit tisíce osvědčených a vzdělaných odborníků, kteří byli nahrazováni nezkušenými nevzdělanými lidmi, za to se správnou rudou legitimací v kapse. Čestmír Jeřábek k tomu ve své knize na str. 240 v zápise z 6. prosince 1953 uvádí. Kapitolou pro sebe jsou naše železnice. Jejich inventář se neobnovuje, proto je železniční doprava v úplném rozkladu a jedno neštěstí stíhá druhé. Rychlíky mezi Prahou, Brnem a Bratislavou mívají dvouhodinové i větší zpoždění…

Železniční neštěstí s mrtvými v byly v padesátých letech velmi časté. Pravdou je, že celková atmosféra na dráze v důsledku brutálních personálních čistek byla hodně špatná, a to se projevilo i na chování zaměstnanců. Nekázeň a porušovaní předpisů se staly častými jevy. Důsledky byly zřejmé. Takže komunistická moc má svůj díl viny na tom, co negativního se nejen na železnici dělo. I ze vzpomínek pamětníků je patrné, v padesátých letech panoval na dráze šílený šlendrián. Předtím, za první republiky i za Rakouska neexistovalo, aby se strojvedoucí, topiči a vůbec vlakový personál s odpuštěním ožrali jako dobytek.

Kdyby taková anarchie panovala na železnici v současnosti, média by spustila masivní kampaň za okamžitou demisi ministra dopravy. Tehdejší šéf resortu Antonín Pospíšil však vydržel na svém postu až do roku 1958, kdy převzal vedení ministerstva energetiky.

Zdroje:

V zajetí stalinismu, Čestmír Jeřábek, nakladatelství Barrister&Principal, Brno 2008

https://mojebrno.jecool.net/inka--morava-sakvice-1953.html

https://eurozpravy.cz/domaci/pred-70-lety-o-vanocich-doslo-k-tragedii-na-zeleznici-u-sakvic-zahynulo-vice-nez-100-lidi.sf5edzvx

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/pred-60-lety-zahynulo-na-stedry-den-106-cestujicich.A131221_2014729_brno-zpravy_eko

Československá společnost v 50. letech: TOTALITA

https://cs.wikipedia.org/wiki/Poloautomatick%C3%BD_blok

https://cs.wikipedia.org/wiki/Elektromechanick%C3%A9_zabezpe%C4%8Dovac%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD

 

 

 

Autor: Jan Ziegler | čtvrtek 4.1.2024 15:06 | karma článku: 19,57 | přečteno: 706x
  • Další články autora

Jan Ziegler

Slováci by v roce 1918 nejspíš dali Maďarům přednost před Čechy

Tuto možnost připustil historik profesor Jan Rychlík v knize Historie, Mýty, Jízdní řády. kterou napsal s publicistou Vladimírem Kučerou. A to z toho důvodu, že většina Slováků tenkrát po radikální změně moc netoužila.

26.4.2024 v 12:19 | Karma: 17,90 | Přečteno: 489x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Československo se mělo v roce 1938 bránit německé agresi

Měli jsme tenkrát válčit či bylo správné ustoupit? Zastánci odporu argumentují zachováním si páteře, odpůrci nemožnosti účinné obrany. Je ovšem možné, že naše kapitulace zabránila ve svržení Hitlera.

23.4.2024 v 12:42 | Karma: 18,41 | Přečteno: 549x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Je povinností Čechů přijít v případě ruské agrese Pobaltí na pomoc

Už jen z toho důvodu, že nás k tomu zavazují spojenecké smlouvy v rámci NATO. Putin si počíná v Pobaltí stejně jako kdysi Hitler v Československu. Rovnítkem je zneužívání národnostních menšin.

22.4.2024 v 12:20 | Karma: 24,65 | Přečteno: 916x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Beneš zradil a podpořil „chcimíry“, když navrhl odstoupení čs. území Německu

Technicky vzato, velezrada jako vyšitá. Prezident republiky vyslal už v polovině září 1938 svého emisara do Paříže s nabídkou předání asi 6000 km2 čs. pohraničí. Stalo se tak bez souhlasu vlády a parlamentu.

19.4.2024 v 12:30 | Karma: 17,04 | Přečteno: 750x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Ruský sport je jedna velká špína, kriminálníci, doping a podvody

V ruských sportovních soutěžích nyní startují delikventi, kteří utekli ze svých zemí před zákonem a vězením. A ani nepřekvapuje, že Rusové měli uplácet bývalého šéfa biatlonu, který jim za to kryl doping.

18.4.2024 v 11:14 | Karma: 21,90 | Přečteno: 652x | Diskuse| Sport
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 3317
  • Celková karma 26,16
  • Průměrná čtenost 1810x
Jsem publicista, žiji v Českých Budějovicích, mám rád historii i jižní Čechy. Jsem rád za rody vladařů z Rožmberka a knížat Schwarzenberských, které mají zásluhu na zvelebení této půvabné krajiny.

Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz