Řikonín 1970, desítky mrtvých v komunistické režii
Necelých čtrnáct dní před Vánocemi 11. prosince 1970 to, ve stanici Řikonín a hlásce Níhov na dvojkolejné trati Brno-Havlíčkův Brod, měla být směna jako každá jiná. Bohužel stačilo v podstatě drobné lidské selhání spolu se souhrou nepříznivých okolností a výsledkem bylo velké neštěstí a desítky zmařených životů. Kolem půl sedmé ráno projel hláskou Níhov nákladní vlak ve směru na Brno. Ten zastavil před vjezdovým návěstidlem (lidově a nepřesně se říká semafor) do stanice Řikonín, protože v poloze stůj mu zakazovalo další jízdu. Mezitím však k níhovské hlásce přijela lokomotiva, která tady zastavila. Do ní nastoupili vrchní traťový mistr s traťovým mistrem a spolu se strojvedoucím a jeho pomocníkem tak byli uvnitř stroje čtyři železničáři. Nastal první osudový okamžik, někdo z těch mužů řekl níhovské hláskařce, „tak jsme všichni, můžeme jet“. Žena dala návěstidlo na volno a lokomotiva se rozjela.
Hláskařka si ale neuvědomila, že předchozí vlak dosud nedojel do Řikonína, protože ji tamní výpravčí nedal odhlášku (zprávu, že vlak dojel v pořádku do stanice) a ona nesměla pustit na trať žádnou další soupravu. O chvíli si svoji chybu uvědomila, okamžitě zavolala řikonínskému výpravčímu a vylíčila mu, co se stalo. On ji ovšem začal nadávat a teprve po nějaká chvíli dal příkaz k postavení vlakové cesty a vpuštění nákladního vlaku do stanice. Jenomže celá tato trať byla v té době vybavena tím úplně nejprimitivnějším zabezpečovacím zařízením, a tak výhybky se v Říkoníně přestavovali místně, což znamená, že výhybkář musel vyjít ze svého stanoviště, což je taková ta budka na kraji nádraží a ručně přehodit výměny. Potom se vrátil zpátky a nahlásil výpravčímu splnění úkolu. Celé to trvalo dlouho a mezitím lokomotiva zezadu narazila do nákladního vlaku. Nárazem vykolejilo osm vagónů, které zatarasily i druhou kolej. Nyní nastal druhý osudový okamžik! Od Brna se řítil na Prahu mezinárodní rychlík Panonia, který měl naneštěstí dvacet minut zpoždění, jak to za komunistů bývalo celkem pravidlem. Kdyby jel expres podle jízdního řádu, místem by bez úhony projel. Řikonínský výpravčí mohl rychlík zastavit ve stanici, ale neudělal to. To mu později vytkl soud a označil jej za spoluviníka nehody, protože podle odborníků měl 45 vteřin na to, aby tak učinil.
Panonia tak za Řikonínem asi ve tři čtvrtě na sedm ráno vrazila do vykolejených vagónů. Dva vozy, lehátkový a jídelní, se zřítily ze svahu a v nich zahynula velká většina obětí této tragedie,
Je jasné, že hlavním viníkem neštěstí byla paní hláskařka a spoluviníkem její kolega výpravčí, o tom není pochyb. Jenomže!
Za co mohou komunisté
Tato trať byla součástí důležitého tahu z tehdejší NDR v úseku Děčín-Praha- Havlíčkův Brod-Brno-Bratislava-Štúrovo a dále s pokračováním do Maďarska. Obecně se jednalo o druhou nejklíčovější železnici v komunistickém Československu. Za 24 hodin běžně projíždělo Řikonínem kolem dvou set vlaků. Přitom tato trať mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem byla vybavena pouze tím nejjednodušším zabezpečovacím zařízením, které se hodilo tak akorát pro lokálky, ale nikoliv na hlavní tratě. Všude byla pouze mechanická návěstidla, ve stranicích výhybky, které se stavěly ručně z místa, a co je nejdůležitější, bezpečnost provozu závisela pouze na bezchybné práci železničářů a telefonických hovorech. Jenomže v podmínkách, kdy po kolejích jezdí jeden vlak za druhým jsou železničáři vystaveni velkému stressu a jelikož lidé nejsou stroje, tak je téměř pravděpodobné, že dříve nebo později někdo selže a na neštěstí je zaděláno.
To je neodpustitelné, všude ve vyspělých západních zemích byly tak důležité tratě už v té době zajištěny daleko lépe, většinou již pomocí tzv. autobloku, který nepustí vlak, ani v případě lidské chyby, na obsazenou trať. Bylo nemyslitelné, aby například na rakouských drahách mezi Vídni a Klagenfurtem (trať srovnatelného významu) byla takto katastrofálně zajištěna bezpečnost provozu.
Jenomže bolševické Československo kvůli obecnému zaostávání za vyspělými kapitalistickými zeměmi zanedbávalo též vybavení důležitých železničních tratí moderním zabezpečovacím zařízením, včetně zajištění rádiového spojení mezi strojvedoucími a výpravčími s dispečery. K tomu na drtivé většině československých tratí nedošlo ani do pádu rudé totality roku 1989.
Komunisté jsou tedy kvůli své neschopnosti velkými spoluviníky této obrovské tragedie, z toho se nevyvlečou ani náhodou!
Jan Ziegler
Rusín Mondič: Češi se bojí ruských čekistů více než německých gestapáků
„Nepřinášeli jsme svobodu, ale smrt,“ uvedl výstižně Rusín Michal Mondič k chování Sovětů v Československu období po květnu 1945. Ruští směršovci perzekuovali čs. občany a řádili stejně jako předtím nacisté.
Jan Ziegler
Příchod Američanů zabránil v Plzni masakru civilistů
Není pravdou, že americká armáda vstoupila do již osvobozené Plzně, naopak jí zachránila před hrozícím nacistickým terorem. Tamní německý velitel generál Georg von Majewski totiž odmítl kapitulovat před českými povstalci.
Jan Ziegler
Prahu neosvobodila Rudá armáda, ale povstalci s pomocí vlasovců
Je potřeba neustále naplno zdůrazňovat pro někoho krutou pravdu, že rudoarmějci si v našem hlavním městě téměř nezabojovali. Navíc kvůli netvoru Stalinovi a Sovětům zbytečně umírali čeští lidé.
Jan Ziegler
Jako první zavedl pětidenní pracovní týden Tomáš Baťa, nikoliv komunisté
Ano, geniální zlínský podnikatel se v roce 1930 rozhodl, že jeden den volna týdně je málo a ve své světově proslulé výrobě obuvi zavedl ve výrobních provozech volné soboty. Dokonce údajně jako první v celé v Evropě.
Jan Ziegler
Agresivní ruské akce proti ČR ohrožují lidské životy
Nejedná se pouze o Vrbětice. Ty jsou jen špičkou ledovce. Kreml se chová vůči Evropě dlouhodobě silně nepřátelsky. Rusové se nezastaví před ničím, hackersky útočí na nemocnice, železnice a letadla. Na lidech jim nezáleží.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
„Zabezpečíme naše hranice.“ Britská opozice slibuje konec obchodu s migranty
Keir Starmer, který vede britskou opozici v pátek pronesl odvážný závazek. Pokud zvítězí v...
Hokej Česko - Finsko je pro řadu poslanců důležitější, divil se Fiala z SPD
Přímý přenos Do boje o korespondenční volbu ve Sněmovně vstoupilo v pátek začínající hokejové mistrovství světa....
Papež bojuje proti „demografické zimě“. Mějte děti, vyzval Italy
Papež František v pátek vyzval Italy, aby měli děti. Během každoročního setkání se skupinami...
Hromadná nehoda na Kladensku. Při havárii čtyř aut se zranili čtyři lidé
Čtyři auta havarovala v pátek odpoledne u Unhoště na Kladensku. Při nehodě se zranili čtyři lidé,...
Prodej bytu 1+kk v novostavbě, možnost parkování, družstevní nebo osobní vlastnictví, Brno centrum
Auerswaldova, Brno - Zábrdovice
4 400 000 Kč
- Počet článků 3323
- Celková karma 25,43
- Průměrná čtenost 1807x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz