Děkujeme za pochopení.
Z30b66y16n13ě69k 89H69l14á11s18n84ý
Otec celý život učil na SOU stavebním v Rybitví. Odešel v 72 letech a jeho obory převzal někdo, kdo se ho vlastně začal učit. Jak to vypadá na učilišti dneska například v oboru zedník je totální katastrofa. Přitomk to učiliště je tak perfektně zařízené a vybavené, že se ho už pokusili celé ukrást. Problém je, jak tam dostat žáky. Všichni chtějí mít maturitu, ale takovou snadnou. Na tom učilišti mužete maturitu zamozřejmě získat také, asi ve všech oborech, ale to co se tam vyskytuje, to by dřív nešlo snad ani zvláštní školu. Čest vyjímkám. Školství se řítí do katastrofy a hospodářství s ním.
J82i80ř40í 75H10e77r20r72m35a32n41n
Sám mám VŠ školu strojírenského zaměření, a tak vím, že nedostatek pracovníků ve strojírenství opravdu je...Jenže příčinou spíš je,že za kvalifikovanou práci s jazykovými znalostmi dostanete menší mzdu než v jiných srovnatelných oborech při daleko vyšších nárocích! Tak proč by mladí měli jít studovat strojařinu,když jinde dostanou víc? Pokud nebudu brát Prahu a Mladou Boleslav, tak kluci radši půjdou na kamion, než dělat ve fabrice zámečníka nebo svářeče za minimální mzdu. Tak jak je chcete motivovat? Jsou to jen kecy, pokud chcete odborníka,musíte ho zaplatit...
L78u33b71o48š 30U29l96r98i23c97h
Zvárač s minimálnou mzdou? Pred nedávnom susedná firma prijala cca 15 živnostníkov zváračov z Poľska, slovenskí zvárači na živnosť tam majú 8,5€/hod, pracujú tam denne pondelok až sobota často aj nedele 12 hodín.
L26u86b14o58š 13U43l52r62i80c96h
S kvalifikovanými pracovníkmi v našom stredoeurópskom priestore je situácia zúfalá. Na Slovensku len zamestnávateľom v 150 nemeckých firmách chýba ročne 1750 kvalifikovaných pracovníkov, aj napriek tomu, že duálne vzdelávanie je na Slovensku zavedené. Do duálneho vzdelávania na Slovensku sa zapojili desiatky hlavne nemeckých, rakúskych a švajčiarskych firiem, záujem od žiakov o štúdium na týchto učňovkách je minimálny.
Aj preto sa od septembra 2015 do toho zapojil štát s motivačnými dotáciami pre žiakov, a pre firmy daňovými úľavami.
Pri štúdiu učňovského odboru dostanú žiaci s priemerom známok
do 1,8 každý mesiac od školy 58,77 eura,
od 1,8 - 2,4 každý mesiac 40,69 eura,.
od 2,4 - 3,0 každý mesiac 22,60 eura vyplatí štát učňom.
Motivačné štipendiá sú súčasťou systému duálneho vzdelávania, ktoré má žiakom odborných škôl zabezpečiť viac praxe v podnikoch.
Veľké súkromné firmy stredoškolákov odborných škôl motivujú pomocou peňazí priamo v ich podnikoch. Napríklad Žilinská automobilka Kia ponúka úspešným študentom stredných škôl finančnú podporu dvetisíc eur ročne kombinovanú s odbornou praxou priamo v továrni a ukončenú podpisom pracovnej zmluvy.
Žiaci navyše môžu v prípade výroby kvalitných súčiastok získať odmenu za produktivitu práce, to je za každú hodinu vykonanej produktívnej práce vo výške 50 až 100 percent z hodinovej minimálnej mzdy, čo je 2,023 eura.
Či sa navýši klesajúci počet žiakov na učňovských školách je otázne.
J78a32k96u59b 26K50n68e80c13h44t30o52v68s87k86ý
Autore, aby člvoěk mohl jít na učební obor, tak musí být manuálně zručný a musí mít k tomu řemeslu vztah, jinak nemá cenu aby tam chodil. A bez maturity se dnes mimo řemeslo neuplatníte kromě nekvalifikované práce
V82á41c31l69a50v 17M12a94c86a65l
To ano,to ale autor nezpochybňuje.Já se domnívám,že máme hodně zručných lidí.Zručné lidi potřebujeme i medicině(operatéři).
Je pravda,že řada lidí řemeslem pohrdá,protože se po revoluci začali prosazovat pseudointelektuálové,kteří považovali řemeslo za ostudu.
Ale najít dobrého a poctivého řemeslníka,je dnes problém,někde.
J92o36s27e95f 43N67i19k54l
...naše školství urazilo za čtvrt století dlouhou cestu všeobecného sestupu úrovně středního školství (ukončené maturitou) a učňovského školství...zavrhlo se vše co dobře fungovalo v totalitě, na spousta věcech se dalo dobře stavět, příkladem může být právě učňovské školství...klesla i úroveň maturitních zkoušek, úroveň si drží jen gymnázia...absolventi mnoho oborů VŠ nemají v praxi uplatnění, na VŠ technických směrů se hlásí málo studentů, důvodem je náročnost, naši studenti se vyhýbají matematice, fyzice, chemii...
A34l61e56x 35G21r31e78g59o26r
A můžete mi říci, jak by byly ty školy podle Vás financovány do okamžiku, než se projeví jejich kvalita? On totiž každý nový vyučenec je na tom se svou odborností plus mínus stejně. Někteří jsou zručnější jiní ne ale to není zásluha školy. Tenhle způsob financování je nesmysl. Tady musí tyto školy financovat zejména ti,kterých se jejich přínos bytostně dotýká. Tedy podniky a řemeslníci,kteří tyto lidi potřebují a poptávají. A je jen na nich jak to vysvětlí a podpoří ve veřejném životě.
M92a40r89i76e 37P19o92k32o24r50n83á
Souhlasím. Myslím si, že by bylo prospěšné, aby učni byli vzděláváni poněkud víceoborově, tj. aby tady byla určitá pružnost na poptávku trhu práce.
Před mnoha lety byla pro učně možnost nastoupit po vyučení do druhého ročníku průmyslovky. Ten druhý ročník byl takový překlenovací, shrnoval učivo prvého a druhého ročníku průmyslovky, které "chybělo" vyučencům. Poslední dva roky byly normální, ukončeny maturitou. Uspěli jen ti opravdu dobří. Vyučení byli kvalitně, teoretické vzdělání taky bylo v pořádku. To, co se děje dnes, kdy kdejaký obor je "s maturitou", přičemž ta maturita je maturitou jen podle jména, to spěje jen k tomu, že lidi nejsou ani pořádně vyučení, ani nemají teoretické znalosti na úrovni.
D76a20d97a43k 36P39e56t29r
Jene, stačilo napsat. Pěkně jsme to učňovské školství zdrbali. Větší továrny měly svá učiliště a přesně věděli kolik učňů a v jakém oboru. Také se jim říkalo, pracovní zálohy.
M55i75l42a45n 25S23t44e84h29l26í27k
Dobře napsáno. I když, pokud jde o ty učební obory, jsem dost skeptický. U nás stále převažuje zažitý názor "uč se, ať nemusíš makat". Všichni souhlasí s tím, že je potřeba podporovat učňovské vzdělávání, ale když jde o jejich dítě mají pro něj úplně jiné plány.
- Počet článků 3317
- Celková karma 26,17
- Průměrná čtenost 1810x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz