Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ginzburg: Odhalil jsem korupci za dvě miliardy dolarů a skončil za mřížemi

Kdysi úspěšný ruský podnikatel Vitalij Ginzburg je už téměř dva roky ve vazební věznici v Praze na Pankráci. Tvrdí že jeho obvinění jsou vymyšlená a jedná se o zločinný komplot kremelské mafie,

Zadržený byl na žádost Moskvy. Ruští vyšetřovatelé jej viní z údajné zpronevěry 1,2 miliardy rublů (cca 360 milionů korun). Ruský byznysmen, který má i izraelské státní občanství, se brání tím, že jeho obvinění je vykonstruované, protože sám upozornil na skandální korupční jednání Putinových lidí. Korupce v Rusku podle něj dosahuje masivních rozměrů a řídí ji sám ruský prezident Vladimír Putin. Ruská justice prý není nezávislá, ale slouží vládcům této země k likvidaci opozice.

Ruský podnikatel Vitalij Ginzburg

Nedávno jsem jej na jeho vlastní žádost ve vězení navštívil. Vše jsem si musel zapisovat, protože vedení věznice mně nepovolilo použití diktafonu. Popisoval mi svůj příběh a v podstatě potvrdil neradostnou tvář současného Ruska.

Proč je proti Vám v Ruské federaci vedeno trestní stíhání?

Trestní stíhání proti mé osobě je zločinným komplotem putinovské mafie. V Rusku jsem zjistil obrovskou korupci v bance VTB u podnikatelů a vysokých úředníků. kteří mají blízko k prezidentu Putinovi. Pokusil jsem se rozbít jejich obrovský korupční byznys a obrátit se v této záležitosti na soud kvůli korupci, praní špinavých peněz a s požadavkem náhrady za způsobené materiální a morální škody. Všechny podklady k tomu mám v podobě důvěryhodných důkazů, které akceptovali špičkoví francouzští, angličtí a američtí advokáti. Mým trestním oznámením se však policie ani prokuratura  nezabývaly, a místo toho obvinily mě. Zpočátku jsem měl štěstí, moje první uvěznění prohlásil ruský soud za nezákonné, a nařídil mě po jedenácti dnech propustit z vazby. Na nic jsem nečekal a ujel ze země. Vyšetřování proti mně totiž pokračovalo a případ nyní dostali na starost „Ti správní lidé“. Zničili moje podnikání, které na počátku roku 2015 mělo hodnotu 100 milionů dolarů bez započítání duševního vlastnictví a nemovitostí. Moji kauzu dostal protiprávně na starost na Tverský obvodní soud v Moskvě, který je nechvalně proslulý z Magnitského kauzy. (Advokát Sergej Magnitskij zemřel v sedmatřiceti letech ve vyšetřovací vazbě, pravděpodobně na následky mučení dozorci). Tento soud ovšem není řádným soudem, ale slouží zájmům Kremlu a jeho lidem. Ruský aktivista Ivan Ždan v jednom vystoupení na rádiu Svoboda potvrdil, že Tverský soud není skutečným soudem, ale nástrojem ruského prezidenta na likvidaci oponentů. Přitom moji záležitost měl podle zákona řešit jiný moskevský soud. Na mé kauze pracují také vyšetřovatelé, kteří se podíleli na několika protiprávních stíháních Alexeje Navalného.

Jak byste charakterizoval ruskou justici?

Ruská justice nepracuje podle zákona, ale na politickou objednávku Kremlu, gubernátorů, tajné služby FSB a dalších vlivných lidí. To dokazují kauzy Navalného, Magnitského, moje a mnoha dalších. Podle odborníků, kteří se zabývají ruským vězeňstvím, je třetina vězňů v ruských nápravných zařízeních nevinně, za činy, které nespáchali. V Rusku neexistují nezávislé soudy, ty totiž vynášejí rozsudky dle pokynů jiných, hlavně zástupců silových složek, tedy armády, policie a především tajných služeb.

Je opravdu korupce v Rusku tak rozsáhlá, jak uvádějí mezinárodní statistiky?

V Rusku je masivní a strukturovaná korupce, kterou řídí sám Putin a za jeho souhlasu se na ní podílejí velitele silových složek. Obrovským korupčním prostředím je ruská armáda, jde do ní hodně peněz, ale nikdo nekontroluje na co. Když se o to někdo zajímá, tak oni řeknou, že je to státní tajemství. Asi 30% peněz, které jdou ze státního rozpočtu do silových struktur, jsou tajné. Moje firma se podílela na stavbě kosmodromu. Moji zásluhou se podařilo zachránit 500 milionů dolarů ze státního rozpočtu a popsat masivní úplatkářství na této důležité stavbě pod vedením banky VTB. Informoval jsem o tom nejvyššího prokurátora Ruska, ale nakonec jsem stíhaný já. Jsem totiž hrozbou pro zkorumpované ruské politiky.

Co soudíte o otrávení opozičního aktivisty Alexeje Navalného?

Věřím tomu, že Navalného otrávili na pokyn z Kremlu, protože je pro ruské vedení hodně nebezpečný a mají spoustu důvodů ho nenávidět. Už tím, že poukazuje na nesrovnalosti v majetkových poměrech ruských vládních politiků, kteří si na svoje přepychové paláce, luxusní auta, jachty atd. nemohli vydělat z legálních příjmů. Je zvláštní, že se mladému a zdravému člověku udělalo zničehonic v letadle špatně. Skripal i Navalnyj byli otráveni novičokem ruskými tajnými službami, jsou to jejich obvyklé metody.

Jak jste se dostal do českého vězení?

Na základě nezákonné žádosti o mé vydání do Ruské federace. Předtím jsem několik let bez problémů žil ve Francii a Lotyšsku a opakovaně překračoval schengenské hranice. V Lotyšsku mi úřady udělily v prosinci 2018 trvalý pobyt na pět let. Jak už jsem řekl, mám shromážděné velké množství důkazů o obrovské korupční aféře v Rusku, které jsem chtěl předložit americkému soudu. A putinovská mafie se tomu snaží za každou cenu zabránit. Moje zadržení v České republice je protiprávní, protože proběhlo bez mezinárodního zatykače, což potvrdil i Interpol. Není normální, aby se člověk dostal do vězení s trvalým pobytem v členské zemi Evropské unie, a na základě vykonstruovaných dokumentů, na kterých chybí podpis advokáta, a projednaných nepříslušným soudem. Z materiálů jasně vyplývá, že trestní stíhání nebylo zahájeno v souladu s platnými ruskými zákony, tedy prostřednictvím veřejného obvinění, ale na objednávku těch, které já obviňuji z korupce, tedy cestou osobního veřejného obvinění, což je v mém případě nezákonné.

Generální prokuratura Ruské federace ale dala záruky, že Vaše vyšetřování bude v Rusku spravedlivé a v souladu s platnými zákony.

Zárukám ruské justice se nedá věřit, ruští vyšetřovatelé už mnohokrát takové záruky nedodrželi a při výslechu používali nezákonné metody, tedy mučení.

Obáváte se, že i Vás by čekalo mučení?

Určitě ano, v Rusku to jsou obvyklé postupy.

Jak hodnotíte své šance, doufáte v propuštění?

Samozřejmě, nic nezákonného jsem neudělal, obvinění proti mně jsou vykonstruovaná, a Českou republiku pokládám za slušný právní a demokratický stát, který nevydává lidi do zemí, jako je Rusko, Čína a další, kde obviněným hrozí brutální výslechové metody a je jim upíráno právo na spravedlivý proces.

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Ziegler | středa 14.10.2020 17:52 | karma článku: 22,59 | přečteno: 1019x
  • Další články autora

Jan Ziegler

Jako první zavedl pětidenní pracovní týden Tomáš Baťa, nikoliv komunisté

Ano, geniální zlínský podnikatel se v roce 1930 rozhodl, že jeden den volna týdně je málo a ve své světově proslulé výrobě obuvi zavedl ve výrobních provozech volné soboty. Dokonce údajně jako první v celé v Evropě.

3.5.2024 v 16:37 | Karma: 19,57 | Přečteno: 393x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Agresivní ruské akce proti ČR ohrožují lidské životy

Nejedná se pouze o Vrbětice. Ty jsou jen špičkou ledovce. Kreml se chová vůči Evropě dlouhodobě silně nepřátelsky. Rusové se nezastaví před ničím, hackersky útočí na nemocnice, železnice a letadla. Na lidech jim nezáleží.

2.5.2024 v 14:21 | Karma: 20,27 | Přečteno: 367x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Česká pošta se řítila do propasti, Babiš a spol. jen přihlíželi

Tato špatně fungující státní instituce vyžadovala radikální řez, který předchozí koaliční vláda ANO – ČSSD s podporou KSČM neprovedla. Vinou její nečinnosti tak ztráta České pošty vyšplhala na téměř 6 miliard korun.

29.4.2024 v 11:12 | Karma: 18,78 | Přečteno: 516x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Slováci by v roce 1918 nejspíš dali Maďarům přednost před Čechy

Tuto možnost připustil historik profesor Jan Rychlík v knize Historie, Mýty, Jízdní řády. kterou napsal s publicistou Vladimírem Kučerou. A to z toho důvodu, že většina Slováků tenkrát po radikální změně moc netoužila.

26.4.2024 v 12:19 | Karma: 18,17 | Přečteno: 531x | Diskuse| Společnost

Jan Ziegler

Československo se mělo v roce 1938 bránit německé agresi

Měli jsme tenkrát válčit či bylo správné ustoupit? Zastánci odporu argumentují zachováním si páteře, odpůrci nemožnosti účinné obrany. Je ovšem možné, že naše kapitulace zabránila ve svržení Hitlera.

23.4.2024 v 12:42 | Karma: 18,64 | Přečteno: 566x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

„Žiju jen z humanitární pomoci.“ Válka vehnala do bídy miliony Ukrajinců

7. května 2024

Premium Kdo se měl před válkou špatně, ten se po dvou letech jejího trvání má ještě hůř. Důsledkem...

Pravda o Vrběticích. Ruští agenti nebyli jen dva a proč mrtví Češi neměli šanci

7. května 2024

Premium Co předcházelo a co následovalo po výbuchu muničního skladu ve Vrběticích v roce 2014? Kolik...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 3320
  • Celková karma 25,66
  • Průměrná čtenost 1808x
Jsem publicista, žiji v Českých Budějovicích, mám rád historii i jižní Čechy. Jsem rád za rody vladařů z Rožmberka a knížat Schwarzenberských, které mají zásluhu na zvelebení této půvabné krajiny.

Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz