Slovenská strela jako jeden z důkazů vyspělosti první republiky.
Byl to vynikající technický úspěch první Československé republiky. V roce 1936 zařadily tehdejší Československé státní dráhy do provozu mezi Bratislavou a Prahou dva motorové vozy řady 290.0, které patřily ke světové špičce. Za jejich vznikem stála česko-německá, respektive česko-rakouská spolupráce. Vedoucím vývoje byl Rakušan Hans Ledwinka, známý především jako vrchní konstruktér proslulých automobilů značky Tatra, které se staly vzorem pro aerodynamické skříně obou vozů. Unikátní elektromechanický přenos výkonu byl zase dílem vsetínského vynálezce a elektrotechnika Josefa Sousedíka.
Tyto špičkové motorové vozy se vyznačovaly i vysokým cestovním komfortem, měly 72 míst tehdejší druhé třídy (v té době byly na železnicích celkem tři vozové třídy), stropní ventilaci (něco jako předchůdce klimatizace) a také byla zajištěna donáška nápojů a teplých jídel přímo cestujícím na jejich místa. Vůz dosáhl v červnu roku 1936 rychlostního rekordu 148 kilometrů za hodinu, maximální rychlost obou byla stanovena na 130 kilometrů v hodině. To jim umožnilo překonat vzdálenost 397 kilometrů mezi Prahou a Bratislavou v roce 1938 za pouhých 4 hodiny 18 minut s jedinou tříminutovou zastávkou v Brně. Tento rekord se povedlo překonat až po roce 2000 a dokončení rekonstrukce prvního železničního koridoru mezi Prahou a Břeclaví. V současné době zvládnou vlaky EC včetně Slovenské strely tuto trasu za 4 hodiny.
Je zajímavé, že zatímco v éře první republiky dosahovala Slovenská strela mezi metropolemi Česka a Slovenska vynikajícího jízdního času s průměrnou cestovní rychlostí 92 kilometrů v hodině, v éře socialismu, jak je doloženo v článku na wikipedii, to už tak slavné nebylo. V roce 1950 ujel zmíněný expres tuto trasu za 4 hodiny 57 minut, roce 1967 pak dokonce až za 5 hodin 29 minut. Z vlastní zkušenosti pak vím, že ještě v osmdesátých letech jezdila Slovenská strela mezi Prahou a Bratislavou déle než pět hodin.
Člověk by spíše očekával, že s postupující modernizací železniční dopravy se jízdní doby budou zkracovat, ale v tomhle případě jaksi nastal opačný postup. Připomíná to známý výrok Winstona Churchilla, že kdyby komunisté vládli na Sahaře, tak do roka se tam bude písek dovážet.
V každém případě byla Slovenská strela vynikajícím dílem československých odborníků a důkazem technické a ekonomické vyspělosti první republiky, jejichž základy však byly položeny už v éře Rakouska-Uherska. Jsem rád, že zbylý vůz (druhý v roce 1960 vyhořel a byl sešrotován), se stal technickou kulturní památkou, a letos by měla být dokončena jeho oprava do provozuschopného stavu. Vystaven bude opět v kopřivnickém muzeu a to je dobře, protože tento důkaz mimořádného umu našich předků si to zaslouží.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0
Jan Ziegler
Jako první zavedl pětidenní pracovní týden Tomáš Baťa, nikoliv komunisté
Ano, geniální zlínský podnikatel se v roce 1930 rozhodl, že jeden den volna týdně je málo a ve své světově proslulé výrobě obuvi zavedl ve výrobních provozech volné soboty. Dokonce údajně jako první v celé v Evropě.
Jan Ziegler
Agresivní ruské akce proti ČR ohrožují lidské životy
Nejedná se pouze o Vrbětice. Ty jsou jen špičkou ledovce. Kreml se chová vůči Evropě dlouhodobě silně nepřátelsky. Rusové se nezastaví před ničím, hackersky útočí na nemocnice, železnice a letadla. Na lidech jim nezáleží.
Jan Ziegler
Česká pošta se řítila do propasti, Babiš a spol. jen přihlíželi
Tato špatně fungující státní instituce vyžadovala radikální řez, který předchozí koaliční vláda ANO – ČSSD s podporou KSČM neprovedla. Vinou její nečinnosti tak ztráta České pošty vyšplhala na téměř 6 miliard korun.
Jan Ziegler
Slováci by v roce 1918 nejspíš dali Maďarům přednost před Čechy
Tuto možnost připustil historik profesor Jan Rychlík v knize Historie, Mýty, Jízdní řády. kterou napsal s publicistou Vladimírem Kučerou. A to z toho důvodu, že většina Slováků tenkrát po radikální změně moc netoužila.
Jan Ziegler
Československo se mělo v roce 1938 bránit německé agresi
Měli jsme tenkrát válčit či bylo správné ustoupit? Zastánci odporu argumentují zachováním si páteře, odpůrci nemožnosti účinné obrany. Je ovšem možné, že naše kapitulace zabránila ve svržení Hitlera.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padají i kroupy. Hasiči hlásí desítky...
Hamás kývl na návrh k příměří. Izrael má řadu výhrad, akce v Rafáhu pokračuje
Palestinské hnutí Hamás v pondělí přijalo návrh dohody o příměří s Izraelem předložený Egyptem a...
Rusko spouští výrobu dříve zakázaných raket středního a krátkého doletu
Rusko urychluje vývoj a spouští výrobu raket krátkého a středního doletu, uvedl server Meduza s...
Německo na Putinovu inauguraci zástupce nevyšle, Francie a Slovensko ano
Německo v pondělí oznámilo, že nebude mít svého zástupce na úterní inauguraci ruského prezidenta...
Za další případ pohrdání vás můžu poslat do vězení, varoval soudce Trumpa
Soudce v probíhajícím procesu s Donaldem Trumpem v pondělí rozhodl, že americký exprezident...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 3320
- Celková karma 25,66
- Průměrná čtenost 1808x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz