Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
BK

R^VR^ krásný a srdečný článek.... Polsko si své vytrpělo,proto jím fandím ! No a opět KARMA:-)

1 0
možnosti
MS

R^Jako malý kluk jsem byl (ještě za totáče) v Polsku několikrát, měl jsem tam příbuzné z matčiny strany. Koupil jsem si tam harcerský nůž. Byla to taková menší dýka s bakelitovou střenkou s nápisem Czuwaj (buď bdělý). Tenkrát jsem se divil, proč je na tom noži čínský nápis.:-)

4 0
možnosti
Foto

Děkuji za článek a velice rád se připojuji ke gratulaci. Mám několik polských přátel, všechno jsou to vynikající lidé. Také mimořádně vzdělaní a kultivovaní. Dnes jsem zatím moc nestíhal, ale ozvu se jim a popřeji.

To, že v roce 1920 Československo Polsku nepomohlo, bylo dost krátkozraké. Hrálo se i o naši budoucnost, protože ruští bolševici měli za cíl po porážce Polska, (kterou měli za jistou) pokračovat dál do evropských zemí. Naštěstí se spletli a dostali výprask. Takže Poláci v roce 1920 uchránili Evropu od dalšího krvavého válčení sotva dva roky po skončení první světové války.

5 0
možnosti
MV

Já bych si ty Poláky moc neidealizoval - využili chaosu po občanské válce v Rusku a obsadili část území Běloruska, Ukrajiny a Litvy, ze kterého se stahovali Němci (části carského Ruska obsazeného během 1. SV). Stejně tak chtěli obsadit část nově vzniklého Československa - ale to se jim vojensky nepodařilo (až po Mnichovu a obsazení Čech Němci).

1 4
možnosti
JT

J31i36r48i 13T75i53c30h80y

11. 11. 2018 17:31

K tem stoletym vyrocim: na "zapade" bezne neznaji historii a pokud vubec nekdo na to narazi, tak si mysli, ze cesky stat vznikl roku 1918. Pritom Cesi maji jakousi statotvornost mozna uz od Sama, podobne polsky stat uz existuje v jakesi podobe pres tisic let.

2 0
možnosti

A74n31n62a 44Č39e46r50n59á

11. 11. 2018 13:21

"Poláci tenkrát za války trpěli víc než my."?

Vždyť Poláci byli ve válce poražená země, kdežto Češi a Moraváci "jenom" okupované země, které makaly pro německý zbrojní průmysl.

0 0
možnosti
MS

A proč tedy ten otazník?8-o

3 0
možnosti
Foto

Děkuji za článek. Vlastně i za to, že jste ho k výročí Polska napsal. Mám k té zemi zvláštní vztah daný tím, že můj otec, jeho otec i dědeček - a další do minulosti, totéž se týká i babičky a jejích předků, ti všichni, ač Češi, narodili se v Polsku. Nemohu vyloučit, že do rodokmenu proniklo i něco polské krve, ale to teď není důležité. V článku je hodně pravdy, třeba o rozdílném chování Němců k Čechům (díky vývoji po 15. březnu 1939) a Polákům (kvůli vývoji po 1. září 1939). Češi měli jiné postavení (podrobili se Hitlerovi) než Poláci (s Hitlerem bojovali), a to se projevovalo v mnoha oblastech (tuším, že i v množství potravinových lístků a jiných věcech). --- Připojuji se k Vaší gratulaci hrdému polskému národu. Příjemný sváteční den.

8 0
možnosti
LK

... Češi měli jiné postavení (podrobili se Hitlerovi) než Poláci (s Hitlerem bojovali)...

Nesmysl, Češi měli jiné postavení, protože měli rozvinutý zbrojní průmysl, který Říše potřebovala i s jeho dělníky. Existovala někde v Polsku továrna, která dokázal vyrobit ročně 6,5 tis. děl do ráže 280 mm (Škodovka), 1400 tanků a samohybných děl (ČKD) nebo 1000 letadel (Avia, Letov) ?

1 0
možnosti
SB

Přípojím se k chvále Polska z hlediska hudby.

Miluji folklor a tvrdím, že v Evropě je v podstatě sedm skvělých typů hudebního folkloru:

český, moravský, slovenský, ruský, italský, tyrolský a .... který je ten sedmý?

To si lze snadno domyslet, když o tom píši pod článkem o Polsku.

Samozřejmě spoustu moc pěkných písniček najedeme i ve folkloru jiných zemí, ale ta bohatost je především v těchto sedmi oblastech.

2 0
možnosti
LH

Pěkně a v těch 12 letech jste tam byl jako pionýr? :-))))

1 3
možnosti
JZ

J22a31n 25Z55i66e59g21l35e91r

11. 11. 2018 11:15

Náš oddíl byl původně skautský a byl veden ve skautském duchu. :-)

3 0
možnosti
Foto

Trochu mě překvapujete. Kdybych za totáče měl přeložit do polštiny slovo pionýr, tak bych řekl harcerz.

V tom mě podporuje toto heslo na wiki:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Federacja_Socjalistycznych_Zwi%C4%85zk%C3%B3w_M%C5%82odzie%C5%BCy_Polskiej

0 2
možnosti
JZ

J93a90n 17Z40i30e50g22l42e66r

11. 11. 2018 11:14

To nemění nic na faktu, že harceři byli jako skauti a v Polsku existovali už před II. světovou válkou.

8 0
možnosti
PL

P17e39t38r 18L37a34n27g57e86r

11. 11. 2018 10:48

Hezký článek. Polsko mám rád, mám tam několik přátel, bydlím v příhraniční, do práce jezdím přes polské Chalupki.

5 0
možnosti
  • Počet článků 3316
  • Celková karma 26,53
  • Průměrná čtenost 1810x
Jsem publicista, žiji v Českých Budějovicích, mám rád historii i jižní Čechy. Jsem rád za rody vladařů z Rožmberka a knížat Schwarzenberských, které mají zásluhu na zvelebení této půvabné krajiny.

Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz