Děkujeme za pochopení.
J63a89n 38Č55e45c37h
..AŤ SI SLAVÍ TRADICE KAŽDÝ PO SVÉM V POSLEDNÍ DOBĚ PŘIBÝVÁ CIZINCŮ A TAK BYLO BY ŠPATNÉ ZAKAZOVAT ,JAK MÁ SLAVIT..
P48e57t60r 72Š62i32r12o69k28ý
Za mne.
Ono by to šlo tvůrčím způsobem propojit ke spokojenosti všech:
Děda Mráz po vzoru Santy leze na balkón s Ježíškem v pytli.
P88a26v98e35l 17D16y29t89r28y70c98h
Dám si to rozmluvit, ale zatímco příběh Ježíška, který dary nikoli rozdával, ale hned zkraje inkasoval a dál celý jeho příběh se smutným koncem známe, tak Santa je hmatatelný a těžko popiratelný chlápek s pytlem, majitel fabriky na dárky propojený poštou a dopravou - jeho existence je nepopiratelná oproti Ježíškovi, kterého nikdo živý ještě neviděl (až na jeho stopy ve sněhu pod oknem vel. 45:-))
D23a98n 46R89o16z22s34í43v78a23l
Já jsem hlavně rád že autor alespoň v této vánoční věci pochopil že u nás opravdu nepotřebujeme žádná západní ani východní moudra. Kéž by úplně to samé pochopil i v jiných věcech.
M71a85r28t11i61n 32B57r88a21u15n
Nemáte pravdu s tou půlnoční mší. V Ostravě, což byl jeden z nejkomunističtějších regionu v zemi, se půlnoční konala snad v každém kostele. Rozhodně ne mimo město.
A s tím Santou, to všichni pláčete na nesprávném hrobě. Jde o obchod a komerci. Kdyby nebyla poptávka, nebyla by ani nabídka.
J81a76n 71Z56i62e96g94l62e97r
V Brně se po dobu komunistického režimu konaly půlnoční jen ve čtyřech kostelích mimo hlavní centrum.
D98a83n86u82š48e 38K68r17a49m14o95l32i11š75o53v22á
Vidíte..a já jsem ještě zažila jeden školní rok Mikuláše a dědu Mráze...hlavně, že všichni donesli papírové pytlíky s buráky, jablko, pomeranč...nebyli jsme náhodou už napřed s tou integrací?
L54e95o42n38a 58B92l19a46h37o89v36á
Zajímavé bylo, že i v tuhých dobách Dědy Mráze se běžně konaly mikulášské besídky a zábavy :-) Alespoň u nás.
Za mého dětství bývalo zvykem, že i stromeček nosil Ježíšek; ten se zdobil v tajnosti a děti ho viděly až po večeři. Doma jsme postáli před prosklenými dveřmi, za nimiž probleskovaly svíčky a prskavky a my zpívali Narodil se Kristus Pán, a pak teprve se dveře otevřely... a tam byl nazdobený stromek s dárky. Ten moment byl asi na mých dětských Vánocích nejkrásnější...
Dneska vídávám za okny ozdobené stromky už několik dní před Štědrým dnem.
P18e27t71r 45L26a24n87g97e45r
U nás chodí Ježíšek, zpíváme koledy, chodíme na půlnoční atd., ale osobně jsem přesto k Santovi shovívavý, stejně jako k Valentinovi nebo Halloveenu a obnoveným sletům čarodějnic, které rád aktivně slavím.
Nechal bych to na lidech, at si každý zvolí co mu sedí.
Vám se divím, že zatímco ostatní importované svátky vítáte, tak se Santou máte problém. Vždyt i tradiční české Vánoce jsou směskou zvyků naprosto různého původu a i onen kýčovitý Santa se dřív nebo později stane tradicí.
J61i32ř63í 49J48i17r18o59u75d94e13k
Dal jsem karmu. Tomu, že se projevují různé aktivity i ,,aktivity" kohokoli za záchranu Jéžíška se ovšem poněkud usmívám. Ona tradice u nás přetrvává mnoho generací, a ani kom, stejně tak jako současná komerce, a i až diktát(!) trhu jí nezadusily. Vždy byla, je a bude. Ve všech směrech, a ne jen z hlediska duchovního, resp. církevního. Tím symbolem byla, je a zůstává rodina a onen JEJÍ společný stůl. Stůl, u kterého se rodina schází, a s ní tam jsou v oněch okamžicích i ti, kteří zde již fyzicky nejsou. Nejde přitom o to, jak je onen stůl bohatý, stejně tak jako o cenu/,,hodnotu" dárků pod stromečkem.
V49ě90r87a 18F11o29l69t34ý93n73o12v10á
"Děda Mráz není náš, je to ruský šmelinář" zapěl spolužák a moudrý soudruh učitel hned přešel na zpívání koled.
L78i79b41u86š34e 85P83a60l64k23o70v53á
a ještě k tomu vašemu tvrzení že za komoušů byla pouhá zmínka o betlému a svaté rodině zakazována -to je nepravdou-mám betlém z tvrdého papíru který byl vytištěn v roce 1983-tedy ještě za bolševika.
J32a42n 91Z88i51e84g58l70e42r
Já jsem nic takového nepsal. O betlémech tam nemá ani slovo. Jinak souhlasím komunistů prodávat mohly. Ale to bylo tak všechno.
- Počet článků 3317
- Celková karma 26,16
- Průměrná čtenost 1810x
Kontakt: jan.ziegler@seznam.cz