Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J51a85r23o40s50l93a44v 24K31o23n28á68š 4806216866603

V diskuzi se opakovaně vyskytující dilema kapitulace vs. válka, zdaleka nevystihuje situaci. Mezi kapitulací bez boje a zničující válkou je velké spektrum možností, které politici mají. Některé malé státy se Hitlerovi postavily více méně formálně, ale se zbraní v ruce. Po několika dnech kapitulovaly, ale V BOJI. A o to jde - politici mohli učinit leccos, ale jedno nesměli za žádných okolností: vydat republiku bez boje. My jsme to udělali jako jediní v Evropě. Jaká hanba !

+18/−3
doporučit
5.10.2018 18:41
Foto

M52i50r13o51s20l23a40v 97M51a77c40e48k 5411275560882

Každý má právo na hloupý nápad, být generálem po bitvě je snadné. V roce 1938 to však snadné nebylo. Prezident Beneš však prokázal genialitu a zvolil to nejlepší řešení ze všech možných, chvála bohu, budiž mu země lehká.R^!

+10/−1
doporučit
5.10.2018 19:03

D85a92n 59R80o36z37s78í55v30a53l 3100822320704

Zbytečné řeči o ničem. Je to už historie která se nedá změnit.

+8/0
doporučit
5.10.2018 20:07

P56e54t86r 96L40a41n30g44e90r 6405725820422

Z faktografického hlediska nemělo žádný smysl bojovat, ať už jde o vojenské argumenty, vnitropolitické nebo diplomatické, kdy jsme se defacto dostali do mezinárodní izolace.

Takže, jen proto, aby vy jste neměl hloupý pocit před izraelskou kamarádkou a zmrzačenou duši, tak měly v r. 1938 přijít o život statisíce lidí? Nezlobte se na mne, ale to je zvrácené komunistické uvažování.

Pokud jde o národní hrdost v souvislosti s II.WW, tak tu nám přece nikdo neupírá. Viz domácí i zahraniční odboj.

+9/−1
doporučit
6.10.2018 1:56

M98a26r14t74i89n 95K71a78v94k28a 4376791252232

Souhlasím.

Ty řeči o obětech jsou bezpředmětné. Stačí se podívat na Finsko, které se bránilo proti Sovětskému svazu, v tehdejší době největší armádě na světě. Dvakrát Finové prohráli, pak v Laponské válce bojovali proti německé přesile, ale udrželi si hrdost, samostatnost.

Pro ty, kteří obhajují Beneše bych chtěl jen říci,ať se podívají kolik bylo Finů a kolik obyvatel SSSR, jakou armádu měli Finové a kolik Komouši.

A přestože 64 tisíc Finů padlo ve dvou válkách s SSSR, tak sebou vzali do pekel vice než 300 tisíc bolševiků a udrželi si svůj stát.

A to Finové bojovali i s loveckými puškami.

+10/−2
doporučit
5.10.2018 17:57

I34v95a89n 68M39a24r28e17k 6834938532

No tak něco mi zde p.Jene trošku nesedí. Měli jsme se v roce 1938 bránit"?

Váš blog ze dne 5.června. 2018 s názvem "Většina Čechů Protektorát v klidu přežila" A dále. . . . .dělníci tehdy dokonce jezdili na rekreace do luxusních lázeňských domů v Luhačovicích. . . . .Tak nevím, kde je vlastně podle Vás pravda ? Měli nebo neměli? 8-o

+7/0
doporučit
5.10.2018 21:04

J29a25r56o65s58l67a49v 63H54e46j55n14a 4497351929

"Ale přesto je možné, že by v případě německé agrese proti Československu nakonec ve Francii a Velké Británii převážili Ti, kteří byli pro válku s Hitlerem, protože si uvědomovali, že to může Evropu ušetřit a daleko horšího konfliktu."

Jistě. A proto podepsali mnichovskou dohodu o nás.

+6/0
doporučit
5.10.2018 19:48

S36l97a76v58o68m69í60r 26B16e20n93e50š 6132527270804

Na druhé straně Spojené království s námi nemělo uzavřenou žádnou spojeneckou smlouvu a nebylo povinno kvůli nám válčit.

....................

S tím by se dalo souhlasit v případě, že by vláda Velké Británie od toho dala celkově ruce pryč. Že by se do toho vůbec nepřimíchala.

Ale když si přečtete text dohody, tak zjistíte, že Velká Británie se podepsala pod něco, co nám taxativně předepisovalo, co a jak máme udělat. Dokdy máme udělat tohle, jak máme udělat támhleto apod.

My nemáme žádnou smlouvu například s Mongolskem o vzájemné pomoci v případě napadení. Kdyby na mongolské území dostali choutky Rusové nebo Číňané a my bychom do toho nijak nevstoupili, nebylo by možno říci ani slovo. Kdybychom však Rusům nebo Číňanům podepsali, že stojíme za nimi a že se připojujeme k jejich požadavkům, a když je Mongolsko nesplní, bude mít co dělat i s námi a budeme ho považovat za viníka válečného konfliktu, už by to vypadalo úplně jinak.

A přesně takhle se dívám na roli Velké Británie v Mnichově v září 1938.

+6/0
doporučit
5.10.2018 13:25

R19a29d79i45m 75P56o32l39á68š68e39k 9616673869499

JJ, 80 let potom, kdy už nejposlednější čtenář ví desetkrát víc než tehdy věděly hlavy států a když se už otevřekla většina tajných archívů, se to dobře blábolí o tom, že jsme měli bojovat.

Autor si například poněkud omezeně představuje, že svržením Hitlera bychom se ocitli před Německem v úplném bezpečí. Jenže němečtí geberálové a politici nastoupivší po svržení Hitlera by nejspíš z pohledu budoucnosti Československa mohli být ještě mnohem horší.

Tak za prvé to, že Hitler zůstal v čele Němců a až do konce nekompetentně zasahoval vojákům do vedení války výrazně zkrátilo její průběh. Kdyby byl Hitler svržen třeba během definitivního obratu vývoje války, v létě 1943 po tankové bitvě u Charkova, dobrý vojenský stratég by mohl Německo bránit tak dvakrát déle, ne do roku 1945, ale do roku 1947. Například tím, že by řízeným ústupem chráníl německé jednotky a zázemí by přesměroval na výrobu efektivních zbrańových systémů a ne fantazmagorií zázračných zbraní.

Kdyby byl Hitler svržen v době Mnichova,. tak by se stalo co? Německému národu byly už takových 5 let kompletně vymývány mozky a byl směřován k dobývání nových území. Taky německá ekonomika byla kompletně nasměrována na válečnou výrobu a tím vysoce vbnitřně zadlužená, lidi sice měli ve fabrikách zajištěnou práci na vojenských zakázkách a svou mzdu, ale civilního zboží byl obrovský nedostatek. Německo v té době prostě potřebovalo získávat další území, aby se Němci mohli najíst a ošatit. Stihl jsem ještě mluvit s pamětníky zabrání Sudet, byla to skutečně expanze vyhladovělých do země, kde byl dostatek. I když vzhledem k dnešku relativní.

+5/0
doporučit
6.10.2018 10:04

P85a28v13e31l 91P18e17n44c84a59k 3645407586476

Skoda, ze tehdy neexistoval internet s celou armadou bojechtivych hrdinu za klavesnici. Jak sme se meli ubranit proti Nemcum s Anglii a Francii (po Mnichove) za zady ze severo a jihozapadu, Polakum ze severu a Madarum z jihu? A k tomu s patou kolonou Sudetaku zrovna v okoli obrannych linii.

+5/0
doporučit
6.10.2018 9:43

P73a97v59e11l 28K74u94c30h54t57a 4596511547294

Adolf nemusel 1.října v 0.00 hod. zaútočit, mohl přistoupit k totální blokádě, stupňovat propagandu, využít "pátou kolonu", stávky v Sudetech atd. ČSR by neplnila Mnichovskou dohodu a nikdo by pro ni nehnul brvou.

+5/0
doporučit
5.10.2018 20:58

M98o10j30m64í48r 32R54o64d84e49n 6946875105227

Co se bude dít v roce 1938 se už ukázalo v roce 1936, kdy Hitler obsadil Porýní a Francie a Anglie ani nehla brvou.

+5/0
doporučit
5.10.2018 17:00

M45i60r25o90s90l79a31v 94B40u11č66e68k 6743903971574

Věcné diskuse k 1938 vítám. Stále nové prameny a i žasnu - jak se dějiny tvořily. Vždy byly alternativy - my, zažili tu jednu. Důsledky = Olamování charakteru - S pozdějším opakováním, 1948 a 1968. (Neseme si dodnes). Nelze nevidět ! - Kam se poděl duch našich předků - To skutečné Vlastenectví a odhodlání? Tehdy bylo ještě na vrcholu a dnes ... ? :-)

+5/0
doporučit
5.10.2018 16:04

J73a41n 65P62a24v84e58l 8433752208246

Tohle bylo debatováno xkrát. Co vím, historici se shodli, že by si nás Hitler namazal na chleba a ještě bychom byli viníky války. Praha by dopadla jako Varšava. Je dost možné, že by Němci poté nenapadli Rusko, to by dostalo příležitost povyrůst a místo druhé světové spojenci vs osa by druhá světová byla východní blok vs Západ.

Co se Izraele týče, podívejte se spíše na Palestince. Z hrdosti se nechtějí vzdát země co jim zabrali Židé a jak dopadli.

Mimochodem, lidé jako Vy strašně rádi obětují ostatní a říkají, co se mělo dělat, co by ostatní měli dělat. A strašně se diví, že se těm ostatním srabům nechce/nechtělo umírat.

+6/−1
doporučit
6.10.2018 0:30

M29a43r74e61k 33T85r93i17z19u95l43j59a62k 8480776157897

R^ Karma R^

Naše rázná odpověď na povstání sudetských Němců a následná rychlá mobilizace tehdy udělala silný dojem i na Němce. Odhodlání československých občanů vzbuzovalo respekt. Hitler nechtěl zaútočit přímo a zkusil nejdříve podraz. A prý dokonce zvažoval sebevraždu, kdyby Mnichov nevyšel.

Jsem spíše toho názoru, že jsme se měli bránit, ale vím, jak nesnadné je něco takhle posuzovat s časovým odstupem 80 let. .

+7/−3
doporučit
5.10.2018 14:26

T62o80m63á78š 73B85r90y31k56n43a59r 1305747653572

Dnes s Vámi souhlasím R^

Kdyby nebylo chyb v čs.politice ve 30.letech a kdybychom se bránili, tak by byla možná naše obrana úspěšná a nakonec by ke 2. sv. válce ani nemuselo dojít....Takhle na té tragédii mělo podíl samozřejmě Německo, Západ, ale bohužel i my sami....

+7/−3
doporučit
5.10.2018 13:35

J24o69s16e75f 96Č36i15h45á87k 7951899480766

Pořád dokola to samé. S odstupem 80 let se to kecá o obraně země.

+4/0
doporučit
6.10.2018 8:23

I96v15a98n 74M17a53r52e23k 6384608492

Měli ? Ale to by po pár dnech skončila Praha v troskách, stejně tak jako vaše milované Budějice p.Jene. ;-(

+4/0
doporučit
5.10.2018 16:34

P52e53t58r 37V60e54s66e22l14ý 3111414554359

No, ono se to lehce posuzuje se znalosti dějin následujících..... Slavný Wehrmacht, Luftwaffe a asi i SS by asi u nás krvácely do té míry, že by Hitler neměl síly na Polsko (které si taky urvalo když mohlo) a západní Evropu (neměl by ani českou kořistní techniku užívanou v začátcích války). Nad námi by s největší pravděpodobnosti vyhrál, jelikož, jako každý diktátor, by musel mít své první vítězství za každou cenu, bez ohledu na vlastní ztráty s podporou až fanatického obyvatelstva a vzhledem k MD, bychom byli my ti agresoři a viníci. Tím pádem by se území ČR stalo trvalým územím VN říše, bez šancí na pozdější uznání samostatného státu ze strany ostatních evropských zemí (Kdy až VB a Francie vzaly svůj podpis pod MD zpět? A tehdy už byli ve válce). Bezcenná ČR (zničený průmysl, zdecimované obyvatelstvo) by byla dobrá jen pro územní zisk a ten zbytek Čechů by skončil někde v Dachau, za tichého přihlížení zbytku evropských států, pro které bychom udělali, pro ně zadarmo. jen tu špinavou práci...... a oni by, nad sklenkou vína nebo brandy, mohli mít plnou hubu keců o udržení míru v Evropě..... :-(

+4/0
doporučit
5.10.2018 14:59

J37i47ř44í 43B57o45č42e58k 6551304135593

zajímavé čtení na toto téma jsou Žáby v mlíku od Jana Drnka. jistě, je to fikce a beletrie, ale i tak nutí k zamyšlení

+4/0
doporučit
5.10.2018 14:08

J95a46n 23K59o86z61l41e57r 3909919271574

Tvrdit že jsme se měli v roce 1938 bránit může jen člověk který to nemá v hlavě v pořádku Hitler by naší obranu rozmetal na padrť a stejné by to bylo v roce 1968 to zas rusové by nás utopili v krvi takže klídek vy prudce inteligentní stratégové

+8/−5
doporučit
5.10.2018 14:55

D79a32v96i44d 63V64l96k 6466465248137

Honzo bránit se ,když není naděje na vítězství je nesmysl.Bránit se z nějakého romantismu je nesmysl dvojnásobný.Republika měla absolutně nevhodný tvar na obranu.Dokončenost opevnění nebyla ve stavu schopném akce.Původní plány vůbec nepočítaly, že by mohl být hlavní útok veden z Rakouska a tím by byla republika roztržena na půlku.Co bys dělal se Suděťáky? Devadesát procent jich zavřel a hlídal? Kolik byl Němců 70 milionů,kolik bylo Čechů bez Slováků, třech milionu Němců,bez Rusínů ze Zakarpatské? Desetkrát míň? Pokud by Němci válku nevyhráli do třech týdnů, rozbombardovali by nám republiku na hadry.A hlavně, po prohrané válce by byl teror v okupované České republice mnohem větší než v Protektorátu.

+8/−6
doporučit
5.10.2018 15:27

T64o87m41á84š 42K41u62c92h97a38ř 3347101578301

To, jakým způsobem jsme se vzdali a navíc fakticky Hitlerovi předali naše zbraně a výrobní kapacity, nás dokonce staví do role kolaboranta, do role Hitlerova spojence a můžeme být velmi rádi, že k nám takto nebylo po válce přistupováno. Taškařice Pražského povstání těsně před podepsáním míru na poslední chvíli na tomto faktu nic nemění. Vlastně jsme spolu s Německem nebyli souzeni jen díky Hitlerovi, protože si osobně nepřál, aby vznikly české vojenské oddíly bojující za Německo. Zájemců tu nebylo málo a s prvními úspěchy německé armády by se nepochybně přidávali další.

No a samozřejmě svým způsobem neseme vinu na celém dalším průběhu války a úspěších německé armády, protože jednak jsem mu ustoupením dali zapravdu, že problémem je ČSR a také snadný zisk už v počátku Němce velmi povzbudil a zvýšil Hitlerovu popularitu. Pak už jeli jak rozjetý vlak.

+5/−3
doporučit
5.10.2018 20:05

R98a54d24e78k 24J77a45r54o26š 4847768230446

Jednoznačný souhlas a karma R^

A je výborné, že jste pro srovnání uvedl právě Izrael, který stál sám proti velké přesile, obklíčen ze všech stran a navíc s pátou kolonou Arabů (Palestinců) na svém území, a přesto v boji díky odhodlání a statečnosti uspěl.

A připomněl bych i příklad Finska, které s malou, ale odhodlanou armádou úspěšně čelilo agresi mnohonásobně početnějších sovětčíků.

+3/0
doporučit
5.10.2018 15:35

V24l90a64d16i23m58í31r 19T93e98m29l56í24k 1595397331587

Beneš měl těžké rozhodování, nejen že Francie a Anglie se nás "vzdaly ve prospěch míru", ale také se na nás chystalo ještě Polsko (Slezko, Těšínsko) a Maďarsko (Horní Uhry? - kus jižního Slovenska). Jak byste rozhodli Vy? Boj na třech frontách ?

Jak by to dopadlo ? A nemyslím nyní jen oběti na životech....

+3/0
doporučit
5.10.2018 13:48

SOUTĚŽ

BR17

Dnes je trendy přehnaná korektnost, říká Viktorie Besó. O její knížku si můžete zasoutěžit zde.

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz